- naam
- Grote Geesterse Molen
- modeltype
- Kantige molen, beltmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- In restauratie (zie 'Geschiedenis')
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Hardenbergerweg 92
7678 VS Geesteren - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 01033
- oude dbnr.
- B773
- Meest recente aanpassing
- | Overig
Molen Grote Geesterse Molen, Geesteren
Geesteren, Overijssel
b
locatie
- plaats
-
Geesteren
- gemeente
- Tubbergen, Overijssel
- streek
- Twente
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Tubbergen, sectie B, nr. 4079
- geo positie
-
X: 248384, Y: 493869N: 52.42466, O: 6.76014
- biotoopwaarde
- 3 (matig)
- landschappelijke waarde
- Groot maar wordt verminderd door beplantingen
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Hardenbergerweg 92
7678 VS Geesteren - molenaar
- Jan Jansen
- telefoon
- 0546-578026/631879 of 053-434 2735 (molenaars)
-
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Zaterdag 9.30 uur - 13.00 uur en op afspraak.
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- ja
- informatie voor scholen
Op afspraak. Het kan in overleg ook op andere dagen.
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Grote Geesterse Molen via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, beltmolen
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Houten achtkant, gedekt met dakleer
- kap
- Gedekt met schaliën
- inrichting
Eén koppel 17der blauwe stenen; buil; sleepluiwerk
- versieringen
Eenvoudige baard, wit geverfd, rood afgebiesd, met het opschrift
ANNO 1820
In de toog van de ingang in de molenberg een sluitsteen met het jaartal '1867'.- plaats bediening
- beltmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Voeghoutenkruiwerk; kruirad
- vlucht
- 20,90 m.
- vang
- Vlaamse vang; 4 vaste stukken. Vangbalk met duim; vangstok.
- overbrenging
Bovenwiel 67 kammen
Bovenbonkelaar 33 kammen, steek 11,5 cm.
Spoorwiel 83 kammen
Steenschijfloop 25 staven, steek 10,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 6,74- hoogte
- van de belt: 4,10 m.
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Buurma 46 buiten 1974 1975 buiten aanw. 21,00 Buurma 47 binnen 1974 1975 binnen aanw. 20,90 - wiekverbeteringen
Van 1944 tot 1974 had deze molen op beide roeden het systeem Van Bussel. Bij de grote restauratie van 1974/75 is dit weer gewijzigd in Oud-Hollands.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Enthoven & Co, L.I. ? ? aanw.
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 35753
- inventarisnummer
- OV039
eigendom
- eigenaar
- Stichting Grote Geesterse Molen
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- In restauratie (zie 'Geschiedenis')
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- voorganger
- omwentelingen
- geschiedenis
-
Uit archiefstukken blijkt dat in 1819 de landbouwer Meijer en zijn schoonzoon A. Masselink toestemming kregen om op de huidige locatie De Zandberg een standerdmolen te bouwen.
In 1867 werd de huidige beltkorenmolen gebouwd, waarbij balken van de gesloopte standerdmolen hergebruikt werden.
In 1901 kwam de molen in handen van de familie Kienhuis. Tot de jaren '50 heeft de molen bedrijfsmatig zijn werk gedaan, daarna traden moeilijke jaren aan. De familie Kienhuis heeft de molen evenwel kunnen behouden en liet tussentijds enige malen herstelwerk uitvoeren.
Tenslotte kon deze molen niet onder een grote, veelomvattende restauratie uit. Dit werk werd begonnen in 1974. Nieuwe kap, roeden en staart en bekleding van de romp. Ook de sterk uitgezakte molenberg moest flink worden opgehoogd. Hierna stond er weer een fraaie maalvaardige molen.
Het achtkant is licht van constructie, waarbij op diverse plaatsen goed te zien is dat de onderdelen 'tweedehands' zijn. Bij het boventafelement voldeden de wel zeer lichte hondsoren kennelijk niet en zijn ooit extra veldkruisen aangebracht.
In de zomer van 2021 is men begonnen met ingrijpend herstel. Om onder meer het boventafelement te kunnen vervangen is de kap (compleet met een roede) van de molen getakeld. De buitenroede is voor de gelegenheid gestreken. Ook andere delen van het (licht uitgevoerde) achtkant hebben versterking nodig.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen