Molen P-V, 't Zand

't Zand, Noord-Holland
b

korte karakteristiek

naam
Molen P-V
modeltype
Kantige molen, grondzeiler
functie
poldermolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Bemalen van afdelingen P en V van de Zijpe en Hazepolder, thans op vrijwillige basis

adres
Korte Belkmerweg 36
1756 CC 't Zand
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
01641
oude dbnr.
B758
Meest recente aanpassing
| Foto
media-bestand
Molen 01641 Molen P-V ('t Zand)

Milan Kats (20-10-2024) 

locatie

plaats
't Zand
gemeente
Schagen, Noord-Holland
kadastrale aanduiding
Gemeente Zijpe, sectie A, nr. 279
geo positie
X: 114503, Y: 538493
N: 52.83214, O: 4.78630
biotoopwaarde
5 (goed)
landschappelijke waarde
Bijzonder groot

contact en bezoek

bezoek/postadres
Korte Belkmerweg 36
1756 CC 't Zand
molenaar
Fred Bakker
telefoon
072-5614392 of 06-2292 8426
e-mail

social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
nee
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

Op afspraak.

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden
fietsroute
fietsroute in de buurt van Molen P-V via fietsnetwerk.nl

constructie

modeltype
Kantige molen, grondzeiler
krachtbron
wind
functie
romp
Eiken achtkant, gedekt met riet, op lage voet. De onderste ca. 2 meter gedekt met geteerde gepotdekselde planken
kap
Gedekt met riet
inrichting

IJzeren scheprad, Ø 5,0 m., breed 0,31 m. met 24 bladen, op houten wateras.

versieringen

Eenvoudige baard, zwart geverfd, wit afgebiesd, met enige rode versieringen en het opschrift 'Afd PV'

In het spilkalf "JACOB BAS MOOLENAAR IN DE POLDER PV 1869"

plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
binnenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Rollenkruiwerk; 48 houten en ijzeren rollen om en om. Binnenkruirad.
vlucht
19,60 m.
vang
Vlaamse vang; 5 scharnierende stukken. Vangbalk met duim; vangstok. Pal.
overbrenging

Bovenwiel 48 kammen
Bovenschijfloop 17 staven
Onderschijfloop 18 staven
Onderwiel 71 kammen
Overbrengingsverhouding 1,38 : 1

hoogte
wiekvorm
Systeem Dekker op beide roeden
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Derckx ✉︎ 281 buiten 1978 1979 buiten aanw. 19,60
Derckx ✉︎ 282 binnen 1978 1978 binnen aanw. 19,60
Pot ✉︎ 2293 binnen 1913 1913? binnen 1978 19,53
Pot ✉︎ 2085 buiten 1907 1907? buiten 1978 19,57
wiekverbeteringen

Deze molen heeft sinds 1934 op beide roeden het systeem Dekker. Dit is bij de grote restauratie van 1976/80 opnieuw aangebracht.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
De Prins van Oranje ✉︎ 908 1874 1874? aanw.
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Bemalen van afdelingen P en V van de Zijpe en Hazepolder, thans op vrijwillige basis

omwentelingen
geschiedenis

Op de plaats van deze molen staat al op een van 1600 daterende kaart van de Zijpe een molen aangegeven, zodat deze afdeling blijkbaar al vanaf het begin bemalen is.
Niet duidelijk is, of de huidige molen ook de molen van 1600 is geweest, maar dit is bepaald niet uit te sluiten: er zijn veel oude constructiedetails aanwezig.

Het eiken achtkant is indertijd gebouwd met slechts een bintlaag, een veldkruis per veld en waarschijnlijk zonder ondertafelement. Later is de constructie verstijfd met in vijf velden een extra kruis, twee verticale kruisen tussen de thans aanwezige beide bintlagen en een onderste bintlaag met zowel onder- als bovenkorbelen.
In de loop der tijd zijn er aan het achtkant nogal wat herstelwerkzaamheden uitgevoerd. Zo zijn de twee stijlen bij het scheprad met de hieraan verbonden, in drie velden gelegen veldkruisen en regels al eens vernieuwd. Een van de korbelen onder de kapzolder is ooit vervangen en de nieuwe is vervaardigd uit het ondereind van een koningspil.
De bovenste bintlaag is versterkt met uit een koningspil gezaagde eiken delen. Het boventafelement en een groot deel van de kap is waarschijnlijk al eens vernieuwd.

Deze molen bleef tot in 1966 voor de bemaling in bedrijf. In dat jaar is de afdeling P-V samengevoegd met de aangrenzende afdeling O-T en voor de bemaling van deze gecombineerde afdelingen een dieselgemaal gebouwd.

Omstreeks 1968, toen het een keer erg nat was en het dieselgemaal het kennelijk niet aankon, hebben boeren uit de polder de molen (toen dus al enige jaren buiten bedrijf en in zeer matige staat) op een dag 'aangezet'. Dit uiteraard tot ongenoegen van het toenmalige polderbestuur! Naar verluidt sloeg het scheprad de bakstenen van de waterloop door de wachtdeur.

In 1969 volgde overdracht aan Stichting De Zijper Molens, waarna in de jaren 1976-1980 een forse restauratie volgde. Sindsdien wordt de molen weer regelmatig in werking gesteld.

aanvullingen

toelichting naam

De molen wordt aangeduid naar de polderafdelingen die hij kan bemalen.

unieke eigenschap

Molen P-V heeft als enige volwassen molen in Nederland geen enkele zolder, behalve voor de kap.

foto's

foto's