- naam
- Molen N-G of Noorder G
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de afdeling Noorder G van de Zijpe en Hazepolder, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Grote Sloot 153
1752 JK Sint Maartensbrug - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 00326
- oude dbnr.
- B718
- Meest recente aanpassing
- | Foto
Molen N-G of Noorder G, Sint Maartensbrug
Sint Maartensbrug, Noord-Holland
b
locatie
- plaats
-
Sint Maartensbrug
- gemeente
- Schagen, Noord-Holland
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Zijpe, sectie F, nr. 742
- geo positie
-
X: 110119, Y: 532039N: 52.77380, O: 4.72214
- biotoopwaarde
- 4 (aanvaardbaar)
- landschappelijke waarde
- Groot; wél staan er hoge bomen ten noorden van de molen en werkt een grote metalen energiemolen op korte afstand verkleinend.
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Grote Sloot 153
1752 JK Sint Maartensbrug - molenaar
- P. Mosch
- telefoon
- 06-54721039
-
- website
- www.zijpermolens.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Op afspraak
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Molen N-G of Noorder G via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Eiken achtkant, gedekt met riet, op lage voet. De onderste ca. 2 meter gedekt met geteerde gepotdekselde planken
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
IJzeren scheprad (fabr. Vaags) Ø 4,70 m.; breed 0,36 m., met 24 bladen, op houten wateras.
- versieringen
Eenvoudige baard, donkergroen geverfd met wit afgebiesde krullen, met de opschriften 'Noorder G 1826'
- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- binnenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Rollenkruiwerk; 48 ijzeren rollen in een kuip met keerschijven. Binnenkruirad.
- vlucht
- 18,50 / 18,70 m.
- vang
- Vlaamse vang; 5 scharnierende stukken. Vangbalk met duim; vangstok. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 44 kammen
Bovenschijfloop 17 staven, steek 16 cm.
Onderschijfloop 16 staven
Onderwiel 73 kammen
Overbrengingsverhouding 1,76 : 1- hoogte
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Vaags 92 buiten 2003 2003 buiten aanw. 18,70 Vaags 93 binnen 2003 2003 binnen aanw. 18,50 Burger g.n. binnen 1972 1972? binnen 2003 18,70 Burger g.n. buiten 1972 1972? buiten 2003 18,70 - wiekverbeteringen
Op deze molen is nooit een wiekverbetering toegepast.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje 995 1875 1875? aanw.
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 41925
- inventarisnummer
- NH015
eigendom
- eigenaar
- Stichting De Zijper Molens
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de afdeling Noorder G van de Zijpe en Hazepolder, thans op vrijwillige basis
- omwentelingen
- geschiedenis
-
Molen De Noorder G is een zeer waarschijnlijk in de tweede helft van de 17de eeuw gebouwde achtkante binnenkruier.Hij bemaalde de 205 ha grote afdeling ‘N-G’ van de Zijpe- en Hazepolder op de Schermerboezem en werd al in 1864 genoemd als uit- en inmaler.
Op een van 1600 daterende kaart van de Zijpe staat in het noordelijk deel van de afdeling G geen molen aangegeven. Dit in tegenstelling met het zuidelijk deel, waar ter plaatse van de huidige molen De Zuider G een binnenkruier is getekend.
Waarschijnlijk is dit hooggelegen deel van deze afdeling pas omstreeks het midden van de 17de eeuw onder bemaling gebracht. In 1664 stond op deze plaats in ieder geval een molen.
De huidige molen is zeer waarschijnlijk nog de eerste molen ter plaatse.
Tot augustus 1958 is deze afdeling uitsluitend op windkracht bemalen. In dat jaar is de molen buiten bedrijf gesteld en het scheprad verwijderd en vervangen door een vijzel met dieselmotor.
De in verval geraakte molen werd in 1969 in eigendom overgedragen aan de Stichting De Zijper Molens, waarna in de jaren 1969-1972 uitwendige restauratie volgde. Sindsdien wordt bij regelmatig in werking gesteld.
Sinds 2004 is de molen weer maalvaardig: de elektrische aandrijving van de vijzel was al geruime tijd daarvoor verwijderd omdat naast de molen een nieuw gemaaltje was gebouwd. Het grotendeels verdwenen gaandewerk moest daarna worden gereconstrueerd. Op 24 maart 2004 werd de molen in gebruik genomen.
Constructie
Het eiken achtkant heeft geen ondertafelement en is indertijd gebouwd met slechts één bintlaag en één veldkruis per veld. Later - vermoedelijk begin 19e eeuw - is er een tweede bintlaag ingebracht ter vergroting van de stijfheid.
Boventafelement, rolvloer, kuip en kap zijn al eens vernieuwd. (1818?).
Het achtkant is berookt, wat erop wijst dat de molen lang bewoond moet zijn geweest. Aan deze bewoning is een eind gekomen door de bouw van de molenaarswoning in de tweede helft van de vorige eeuw. Voorzover bekend heeft in elk geval sinds omstreeks 1920 geen bewoning meer plaats gevonden.
In 1974 werd de naastgelegen molenaarswoning eigendom van de Stichting De Zijper Molens.
aanvullingen
- toelichting naam
De molen wordt aangeduid naar de polderafdeling die hij kan bemalen.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen