- naam
- Molen L-Q
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de afdelingen L en Q van de Zijpe en Hazepolder, thans op vrijwillige basis.
- adres
-
Molenweg 2
1754 KS Burgerbrug - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 00323
- oude dbnr.
- B648
- Meest recente aanpassing
- | Constructie
Molen L-Q, Burgervlotbrug
Burgervlotbrug, Noord-Holland
b
locatie
- plaats
-
Burgervlotbrug
- gemeente
- Schagen, Noord-Holland
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Zijpe, sectie G, nr. 910
- geo positie
-
X: 107458, Y: 528984N: 52.74612, O: 4.68315
- biotoopwaarde
- 5 (goed)
- landschappelijke waarde
- Bijzonder groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Molenweg 2
1754 KS Burgerbrug - molenaar
- Dirk Rentenaar jr.
- telefoon
- 0226-381304
-
J.Rentenaara@zonnet.nl
- website
- www.zijpermolens.nl/
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Op afspraak.
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Molen L-Q via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Eiken achtkant, gedekt met riet, op lage voet. De onderste ca. 2 meter gedekt met geteerde gepotdekselde planken.
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
Stalen vijzel, Ø 1,55 m.
Geen woning in de molen- versieringen
Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met het opschrift 'Afd LQ 1597'
- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- binnenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Rollenkruiwerk; 63 stalen rollen. Binnenkruirad.
- vlucht
- 23,70 m.
- vang
- Vlaamse vang; 4 vaste stukken. Vangbalk met duim; vangstok. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 49 kammen
Bovenschijfloop 21 staven, steek 16,5 cm.
Onderbonkelaar 28 kammen
Vijzelwiel 37 kammen, steek 13,5 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 1,77- hoogte
- wiekvorm
- Systeem Fauël met op de binnenroede handbediende neusremkleppen, op de buitenroede steekborden.
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Straathof 247 binnen 2009 2009 binnen aanw. 23,70 Straathof 246 buiten 2009 2009 buiten aanw. 23,70 Burger g.n. buiten 1971 1972? buiten 2009 23,50 Burger g.n. binnen 1971 1972? binnen 2009 23,50 - wiekverbeteringen
Deze molen is vermoedelijk sinds 1997 voorzien van het systeem Fauël (fokwieken). Daarvoor was de molen steeds Oud-Hollands opgehekt.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Sterkman & Zn, wed. A. 233 1863 1863? aanw.
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 41923
- inventarisnummer
- NH019
eigendom
- eigendomsvorm
- Waterschap
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de afdelingen L en Q van de Zijpe en Hazepolder, thans op vrijwillige basis.
- omwentelingen
- eigendomshistorie
In tegenstelling tot de andere molens van de Zijpe & Hazepolder is de L-Q altijd het volle eigendom van het waterschap gebleven.
- geschiedenis
-
De afdeling L-Q is in 1960 ontstaan door samenvoeging van de afdelingen L en Q. De molen De L-Q werd dan ook vroeger Molen L genoemd.
Vermoedelijk beschikte de afdeling L ten tijde van de eerste bedijking van de Zijpe in eerste instantie niet over een eigen molen, maar werd deze bemalen door de molen van de oostelijk aangrenzende polder F.
Zo werd in augustus 1564 een eerder genomen besluit bekrachtigd, om drie molens te bouwen, waaronder een bij Krabbendam - de F - die voor de bemaling van de afdelingen F en L zou moeten dienen. Blijkbaar is hierin al spoedig verandering gekomen, want blijkens een kaart van omstreeks 1571 stond op deze plaats in de afdeling L een binnenkruier.
Ook op de uit 1600 daterende kaart van de tweede bedijking van de Zijpe staat hier een molen aangegeven.
Vóór de aanleg van het Noord-Hollands Kanaal in het begin van de 19e eeuw, maalde hij via een voorboezem langs de Molenweg uit op de Hondsbossche Vaart. Sindsdien slaat de molen uit op het Noordhollands Kanaal en zijn er van de oorspronkelijke voorboezem nog slechts enkele sporen in de verkaveling van het langs de Molenweg gelegen land te vinden.
Tussen 1864 en 1894 is de molen vervijzeld. In 1962 werd op de inmiddels in staal vernieuwde en iets versmalde vijzel een dieselmotor geplaatst, waardoor de windkracht buiten gebruik kwam. De geleidelijk in verval geraakte molen is in de jaren 1972-1974 gerestaureerd en wordt sindsdien weer regelmatig in werking gesteld. De dieselmotor was ondertussen vervangen door een elektromotor, maar ook die is inmiddels verwijderd: op het molenerf staat tegenwoordig een afzonderlijk gemaal.
De molen is nog geregeld in bedrijf.
Constructie
Het eiken achtkant heeft geen ondertafelement en is verstijfd met extra korbelen die op de eerste bintlaag zijn geplaatst. Boventafelement, rolvloer, kuip en kap zijn al eens vernieuwd, waarschijnlijk in de tweede helft van de 18de eeuw (1790?).
Het totaalbeeld van de constructie doet een hoge ouderdom vermoeden. Zeer waarschijnlijk dateert de L-Q nog uit de begintijd van de laatste bedijking. Er zijn geen aanwijzingen dat de molen ooit bewoond is geweest.
aanvullingen
- toelichting naam
De molen wordt aangeduid naar de polderafdelingen die hij kan bemalen.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen