- naam
- De Leeuw
- modeltype
- Kantige molen, stellingmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- herbouwd
- 1959 / 1995
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Zijdstraat 28
1431 ED Aalsmeer - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 00969
- oude dbnr.
- B621
- Meest recente aanpassing
- | Constructie
Molen De Leeuw, Aalsmeer
Aalsmeer, Noord-Holland
b
locatie
- plaats
-
Aalsmeer
- gemeente
- Aalsmeer, Noord-Holland
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Aalsmeer, sectie G, nr. 6424
- geo positie
-
X: 111268, Y: 475840N: 52.26884, O: 4.74653
- biotoopwaarde
- 4 (aanvaardbaar)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot; siert het dorpsgezicht van grote afstand
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Zijdstraat 28
1431 ED Aalsmeer - molenaar
- Dennis van den Berg / Fred Geurts / Adriaan Honig / Jop Kluis / Nicole Linnenbank / Chris Smit / Simone Verscheure
- telefoon
- 0297-346012
-
info@molendeleeuw.nl
- website
- www.molendeleeuw.nl/
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- nee
- openingstijden
€ Dinsdag en zaterdag 13.00 - 16.00 uur.
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- ja
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- AKG lid
- ja
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Leeuw via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, stellingmolen
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Grenen achtkant, gedekt met riet, op achtkante stenen onderbouw
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
Een koppel 17der kunststenen (N) windaangedreven, een koppel 17der kunststenen (Z), elektrisch aangedreven door 11 kW MSA-motor (2018); sleepluiwerk; elektrische borstelbuil; mengketel
- versieringen
Eenvoudige baard met de opschriften:
"1863" "1995" met in het midden het wapen van Aalsmeer.
De achterbaard is in dezelfde stijl als de grote baard uitgevoerd, donkergroen geverfd met witte bies en in schrijfletters de naam: "De Leeuw".- plaats bediening
- stellingmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Rollenkruiwerk; 32 ijzeren rollen. Kruirad.
- vlucht
- 22,30 m.
- vang
- Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Kneppel, pal..
- overbrenging
Bovenwiel 61 kammen
Bovenschijfloop 27 staven
Spoorwiel 79 kammen
Steenschijflopen 33 resp. 29 staven
Overbrengingsverhoudingen 1 : 5,41 resp. 1 : 6,15- hoogte
- van de stelling: 8,10 m.
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Straathof 102 binnen 1995 1995 binnen aanw. 22,30 Straathof 103 buiten 1995 1995 buiten aanw. 22,30 Pot 1336 buiten 1882 1959 buiten 1991 21,30 Pot 2447 binnen 1920 1959 binnen 1991 21,30 - wiekverbeteringen
Van 1959 tot ca. 1972 was deze molen op beide roeden voorzien van het systeem Fauël (fokwieken).
In 1995 werd deze molen weer voorzien van Oud-Hollandse ophekking.- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje 897 1873 aanw.
- motor(en)
-
fabrikant motornr type motor brandstof vermogen bouwjaar jaar geplaatst jaar verdwenen M.E.S. 1041308721 3~180L-08 stroom 15 / 730 2018 2018
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 6841
- inventarisnummer
- NH148
eigendom
- eigenaar
- Gemeente Aalsmeer
- eigendomsvorm
- Gemeente
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- molenmaker
- ?? (1863) Fa. Verbij, Hoogmade (1959) Fa. Verbij, Hoogmade (1995)
- afkomstig van
- omwentelingen
- geschiedenis
-
De eerste korenmolen ter plaatse werd gebouwd in of omstreeks 1547. In 1628 ging deze molen in eigendom over naar de schepenen en regeerders van Aalsmeer, maar later kwam deze weer in particulier bezit. Ongetwijfeld was deze eerste molen een standerdmolen. De fundering ervan is bij de bouw van het nieuwe gemeentehuis in 1962 nog aangetroffen.
Toenemende windbelemmering zal er toe hebben geleid dat de opvolger van de standerdmolen, een bovenkruier, in 1863 naar de huidige locatie werd verplaatst om daar als stellingmolen te worden herbouwd.
In 1905 werd naast de molen een kleine motormaalderij gebouwd. De windmolen is tot omstreeks 1930 in bedrijf geweest; vanaf dat moment stond de molen stil en raakte in verval.
In oorlogstijd begon men aan een restauratie maar vanwege de moeilijke omstandigheden kon deze niet worden voltooid: pas in 1959 kreeg de molen andere roeden, waar toen ook meteen fokken op werden aangebracht. Zo was de windmolen tot 1970 af en toe in bedrijf.
Toen dit eindigde, werd er niets meer aan de molen gedaan. Vrij snel zijn de fokken verwijderd en bleef de molen staan en verviel daarna in ruim twintig jaar tot een wrak. Tenslotte zat er helemaal geen riet meer op en was alles provisorisch met plastic dichtgemaakt.
Na veel onderhandelen kon de gemeente de molen aankopen en werd in 1994 begonnen met een grote restauratie, die gezien het ingrijpende karakter neerkwam op herbouw: achtkant en kap waren vrijwel verrot.
Van de vroegere molen resteren na deze ingreep, afgezien van de gemetselde onderbouw en de bovenas, alleen nog delen van het spoorwiel, de staakijzers en de vanghaak.
Antiek maar niet origineel voor deze molen gemaakt zijn de kruirollen: deze bolvormig gegoten ijzeren exemplaren zijn afkomstig van de in 1968 onttakelde korenmolen De Regt te Nieuw-Lekkerland (welke molen inmiddels is gerehabiliteerd).
De molen is geregeld in bedrijf waarbij ook veel wordt gemalen.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen