- naam
- De Korenbloem
- modeltype
- Ronde molen, beltmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Molenstraat 54B
5451 BC Mill - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 01968
- oude dbnr.
- B559
- Meest recente aanpassing
- | Streek
Molen De Korenbloem, Mill
Mill, Noord-Brabant
b
locatie
- plaats
-
Mill
- gemeente
- Land van Cuijk, Noord-Brabant
- streek
- Land van Cuijk
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Mill, sectie G, nr. 2328
- geo positie
-
X: 182341, Y: 411418N: 51.69088, O: 5.78262
- biotoopwaarde
- 2 (bedenkelijk)
- landschappelijke waarde
- Groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Molenstraat 54B
5451 BC Mill - molenaar
- Ramon Ligthart / Pieter de Haan / Peter Simons
- telefoon
-
- website
- www.molenvanmill.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
- Dinsdag en zaterdag 13-17 uur. Op afspraak en als molen draait
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- Vrijdag 19-21 uur voor verkoop molenproducten en worstenbroodjes
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Korenbloem via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, beltmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen. De molenberg is deels afgegraven en vervangen door een stenen aanbouw.
- kap
- Gedekt met dakleer
- inrichting
Eén koppel 17der kunststenen; sleepluiwerk
- plaats bediening
- beltmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels; kruilier
- vlucht
- 25,00 m.
- vang
- Vlaamse vang; 5 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangtrommel. Pal (Vlaams).
- overbrenging
Bovenwiel 65 kammen
Bovenschijfloop 34 staven, steek 12,8 cm.
Spoorwiel 97 kammen
Steenschijfloop 36, steek 9,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 5,15- hoogte
- van de belt: 3,90 m.
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Pot 1462 binnen 1885 2014? binnen aanw. 25,25 Derckx 288 buiten 1978 1979 buiten aanw. 25,00 Fransen g.n. buiten ? buiten 1977 25,00 - wiekverbeteringen
Lang geleden was deze molen op beide roeden voorzien van zelfzwichting (met doorboorde as); in 1940, na herstel van oorlogsschade, is de molen op beide roeden voorzien van het systeem Van Bussel (met zeilen).
Bij de grote herstelbeurt van 1979 werd op beide roeden weer Oud-Hollandse ophekking aangebracht. In 2015 deed men dit opnieuw.- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje 461 1867 aanw. 04,90
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 29933
- inventarisnummer
- NB059
eigendom
- eigenaar
- R. Ligthart en T. de Wit
- eigendomsvorm
- Prive
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- omwentelingen
- geschiedenis
-
Het bouwjaar van deze molen is vaak gesteld op 1847, maar dat is niet juist. In oktober 1856 kocht Hendricus Cuppens een perceel land, waarop hij een molen wilde bouwen. In augustus 1857 was de molen kennelijk al aanwezig, maar nog niet helemaal voltooid. Het ging overigens om een koren- en oliemolen. Al in 1858 wilde Cuppens de molen weer verkopen, om zo van zijn schulden af te komen.
De molen heeft vroeger zelfzwichting gehad. Daaraan herinnert de doorboorde bovenas. Bovendien stond, ook toen de kleppen allang verdwenen waren, nog steeds de galg met katrol achterop de kap.
Na enige jaren van stilstand en verval werd in 1968 allereerst de stenen romp aangepakt. In 1974 werd begonnen met herstel van de kap, waarna in 1979 de molen verder draaivaardig werd gemaakt, onder meer door het steken van een nieuwe buitenroede. Daarna werd er, compleet met zeilen, af en toe weer gedraaid.
Helaas kwam hieraan vrij snel een einde. Rond 2000 was de staart alweer grotendeels verdwenen (verwijderd?), later werden ook beide roeden kaalgezet.
Nadat de molen in andere handen was overgegaan braken betere tijden aan: eind 2013 werd bekend dat deze molen op korte termijn zou worden hersteld. In 2014 volgde groot herstel: nadat eerst de roeden waren gestreken om te worden hersteld, is een geheel nieuwe staart aangehangen. Later werden weer roeden gestoken en eind januari 2015 was de molen draaivaardig, sterker nog: op 27 januari voerde men al zeil.
De staartbalk is een gerestaureerd stuk uit een Fransenroede. Niet duidelijk is nog, of dit de voormallige Fransen betreft die in deze molen zat. Verder heeft men bij de recente restauratie de stalen staartrol (weer) aangebracht.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen