Molen De Korenbloem, Mill

Mill, Noord-Brabant
b

korte karakteristiek

naam
De Korenbloem
modeltype
Ronde molen, beltmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

adres
Molenstraat 54B
5451 BC Mill
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
01968
oude dbnr.
B559
Meest recente aanpassing
| Streek
media-bestand
Molen 01968 De Korenbloem (Mill)
Marcel Stroo (27-5-2017)

locatie

plaats
Mill
gemeente
Land van Cuijk, Noord-Brabant
streek
Land van Cuijk
kadastrale aanduiding
Gemeente Mill, sectie G, nr. 2328
geo positie
X: 182341, Y: 411418
N: 51.69088, O: 5.78262
biotoopwaarde
2 (bedenkelijk)
landschappelijke waarde
Groot

contact en bezoek

bezoek/postadres
Molenstraat 54B
5451 BC Mill
molenaar
Ramon Ligthart / Pieter de Haan / Peter Simons
telefoon
e-mail

open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden
Dinsdag en zaterdag 13-17 uur. Op afspraak en als molen draait
toegangsprijzen
winkelinformatie
Vrijdag 19-21 uur voor verkoop molenproducten en worstenbroodjes
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden
fietsroute
fietsroute in de buurt van De Korenbloem via fietsnetwerk.nl

constructie

modeltype
Ronde molen, beltmolen
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen. De molenberg is deels afgegraven en vervangen door een stenen aanbouw.
kap
Gedekt met dakleer
inrichting

Eén koppel 17der kunststenen; sleepluiwerk

plaats bediening
beltmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Engels; kruilier
vlucht
25,00 m.
vang
Vlaamse vang; 5 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangtrommel. Pal (Vlaams).
overbrenging

Bovenwiel 65 kammen
Bovenschijfloop 34 staven, steek 12,8 cm.
Spoorwiel 97 kammen
Steenschijfloop 36, steek 9,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 5,15

hoogte
van de belt: 3,90 m.
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Pot ✉︎ 1462 binnen 1885 2014? binnen aanw. 25,25
Derckx ✉︎ 288 buiten 1978 1979 buiten aanw. 25,00
Fransen ✉︎ g.n. buiten ? buiten 1977 25,00
wiekverbeteringen

Lang geleden was deze molen op beide roeden voorzien van zelfzwichting (met doorboorde as); in 1940, na herstel van oorlogsschade, is de molen op beide roeden voorzien van het systeem Van Bussel (met zeilen).
Bij de grote herstelbeurt van 1979 werd op beide roeden weer Oud-Hollandse ophekking aangebracht. In 2015 deed men dit opnieuw.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
De Prins van Oranje ✉︎ 461 1867 aanw. 04,90
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

omwentelingen
geschiedenis

Het bouwjaar van deze molen is vaak gesteld op 1847, maar dat is niet juist. In oktober 1856 kocht Hendricus Cuppens een perceel land, waarop hij een molen wilde bouwen. In augustus 1857 was de molen kennelijk al aanwezig, maar nog niet helemaal voltooid. Het ging overigens om een koren- en oliemolen. Al in 1858 wilde Cuppens de molen weer verkopen, om zo van zijn schulden af te komen.

De molen heeft vroeger zelfzwichting gehad. Daaraan herinnert de doorboorde bovenas. Bovendien stond, ook toen de kleppen allang verdwenen waren, nog steeds de galg met  katrol achterop de kap.

Na enige jaren van stilstand en verval werd in 1968 allereerst de stenen romp aangepakt. In 1974 werd begonnen met herstel van de kap, waarna in 1979 de molen verder draaivaardig werd gemaakt, onder meer door het steken van een nieuwe buitenroede. Daarna werd er, compleet met zeilen, af en toe weer gedraaid.

Helaas kwam hieraan vrij snel een einde. Rond 2000 was de staart alweer grotendeels verdwenen (verwijderd?), later werden ook beide roeden kaalgezet.

Nadat de molen in andere handen was overgegaan braken betere tijden aan: eind 2013 werd bekend dat deze molen op korte termijn zou worden hersteld. In 2014 volgde groot herstel: nadat eerst de roeden waren gestreken om te worden hersteld, is een geheel nieuwe staart aangehangen. Later werden weer roeden gestoken en eind januari 2015 was de molen draaivaardig, sterker nog: op 27 januari voerde men al zeil.

De staartbalk is een gerestaureerd stuk uit een Fransenroede. Niet duidelijk is nog, of dit de voormallige Fransen betreft die in deze molen zat. Verder heeft men bij de recente restauratie de stalen staartrol (weer) aangebracht.

 

foto's

foto's