Molen De Deen, Luyksgestel

Luyksgestel, Noord-Brabant
b

korte karakteristiek

naam
De Deen
modeltype
Ronde molen, beltmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
herbouwd
1914c / 1968
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

adres
Rijt 54
5575 CD Luyksgestel
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van De Deen via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
02506
oude dbnr.
B549
Meest recente aanpassing
| Tellerstand
media-bestand
Molen 02506 De Deen (Luyksgestel)
Gerard Sturkenboom (18-3-2011)

locatie

plaats
Luyksgestel
plaatsaanduiding
gemeente
Bergeijk, Noord-Brabant
kadastrale aanduiding
Gemeente Luyksgestel, sectie D, nr. 649
geo positie
X: 150020, Y: 367025
N: 51.29249, O: 5.31581
biotoopwaarde
4 (aanvaardbaar)
landschappelijke waarde
Groot maar wordt ontsierd door (overwegend lage) bebouwing. Van N tot O is de waarde groot (akkers), al rukken beplantingen op.

contact en bezoek

bezoek/postadres
Rijt 54
5575 CD Luyksgestel
molenaar
Jan Buijs
telefoon
06-53447908
website
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
nee
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

Open als de blauwe wimpel uithangt en op afspraak.

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden

constructie

modeltype
Ronde molen, beltmolen
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen, geheel gewit
kap
Gedekt met dakleer
inrichting

Een koppel 17der blauwe en een koppel 17der kunststenen; sleepluiwerk

versieringen

Zeer eenvoudige baard (2010), op de koppen van voeghouten en steunder aangebracht, donkergroen geverfd met het opschrift "De Deen Anno 1839".
(N.B. Het was aanvankelijk de bedoeling, dat er geen tekst zou komen).

Sierlijke achterbaard (1968), donkergroen geverfd, met enig houtsnijwerk.

plaats bediening
beltmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Engels. Kruilier.
vlucht
23,00 m.
vang
Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangtrommel.
overbrenging

Bovenwiel 65 kammen
Bovenbonkelaar 32 kammen, steek 11,7 cm.
Spoorwiel 54 kammen
Steenschijflopen 23 staven, steek 11,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 4,77

hoogte
van de belt: 2,60 m.
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Koppes Constructie B.V. ✉︎ 7 binnen 2009 2010 binnen aanw. 23,00
Koppes Constructie B.V. ✉︎ 8 buiten 2009 2010 buiten aanw. 23,00
Pot ✉︎ ? binnen ? 1940 binnen 2009 22,95
Pot ✉︎ ? buiten ? 1940 buiten 2009 22,95
Fransen ✉︎ g.n. binnen 1904 1904 binnen 1940? 25,60
wiekverbeteringen

Van 1941 tot de storm van 18 november 1963 had deze molen op beide roeden het systeem Van Bussel.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
NSBM Fyenoord ✉︎ g.n. 1837 1968 aanw. 03,66
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

molenmaker
? (1839) ? (1914) Fa. Adriaens, Weert (1968)
omwentelingen
geschiedenis

Tussen 1868 en 1875 was de molen eigendom van A. Mulders en C. Gijsbers. Daarna kwam de molen in bezit van de familie T(h)euwens. Achtereenvolgens waren de eigenaren van deze molen in deze familie:

  • P. Teuwens (1875 - 1908)
  • F. Theuwens (1908 - 1913)
  • A. Teuwens (1913 - 1915)
  • Grard Kuylaars (1915 - 1922)
  • N. Buenen (1922 - 1952)
  • G. Broeren (1952 - 1953)
  • H. Derks (1953 - 1959).
  • Coöp. Handelsvereniging van de N.C.B. (C.A.V.) te Veghel (1959 - 1963)
  • Gemeente Luyksgestel (1963 - 1997)
  • Gemeente Bergeijk (1997 - heden)

Toen de C.A.V. te Veghel eigenaar was, was Cor in 't Veld huurder. Deze was van 1931 tot 1970 vooral op de Zwarte Molen (later 'De Grenswachter' genoemd) actief, maalde op 'De Deen' beroepsmatig van 1970 tot 1980 en daarna nog lang op vrijwillige basis. Hij overleed op 30 december 2008 op 91-jarige leeftijd. 

Constructietechnisch is dit een bijzonder interessante molen: dit was oorspronkelijk een grondzeiler, uitgevoerd als zetelkruier, de vlucht was indertijd 25,60 m. Omstreeks 1914 is de molen verbouwd, lees: verkleind tot bergmolen met Engels kruiwerk, waarbij hij zijn huidige gedaante (met de duidelijk kortere vlucht van 23.00 meter) kreeg. De molen had zeer grote overeenkomst met de (in 1845 gebouwde) molen aan de Koningstraat in Lommel (B). Lang geleden was, behalve een maalwerk, ook een oliewerk aanwezig. 

Twee keer in zijn bestaan werd deze molen door storm zwaar beschadigd: de eerste keer bij de beruchte storm van 14 november 1940 (tezamen met de eerder genoemde molen van Lommel). Bij herstel in 1941 werden as en roeden van korenmolen De Hoop in Giessendam gebruikt. Ook kreeg de molen een ijzeren lange spruit en staartbalk (in beide gevallen oude molenroeden) en een eiken korte spruit. Windpeluw en voeghouten werden afgedekt tegen inregenen, de kapbekleding vernieuwd in Icopal en de roeden kregen het stroomlijnsysteem Van Bussel. Tot slot werd, bijna onvermijdelijk, de stenen romp geheel gewit. Men moest immers kunnen zien dat er met deze molen wat gebeurd was! Op 3 januari 1942 nam men de geheel herstelde en gemoderniseerde molen in gebruik. 

Op 18 november 1963 ging het wederom mis, nu door een windhoos. De molen raakte zwaar beschadigd: het wiekenkruis tolde van de molen, toen de as het begaf. De kap schoof daarbij deels van de romp.

Na dit onheil werd de molen gemeentelijk eigendom; in 1968 volgde herstel. Zo werd de as van de stenen molen van Haaren (NB) gestoken; de roeden konden worden hersteld. Het bovenwiel dat na de ramp van 1963 werd geplaatst, moet, te oordelen aan de grenen kruisarmen, van Noord-Nederlandse herkomst zijn. Het idee dat dit wiel afkomstig was van de molen van Sint-Jansklooster (Ov.) bleek niet juist: de steek klopt niet met die van de daar nog aanwezige bonkelaar.

Anno 2008 was de situatie slecht: de molen stond toen al geruime tijd stil met doorslaand muurwerk; ook had de molen te kampen met ongedierte als boktor en bonte knaagkever.

Op 25 november 2009 werd, met het strijken van de roeden, begonnen met een hoogst noodzakelijke restauratie. Aan de stenen romp moest veel werk worden verricht. In juli 2010 werden nieuwe roeden gestoken en de herstelde staart geheel zwart geteerd. De baard werd volgens oud model gereconstrueerd. Maart 2011 was de molen weer maalvaardig.
Opmerkelijk: staartbalk en lange spruit bestaan nog altijd uit oude ijzeren molenroeden. Vroeger, zeker in Brabant en Limburg veel te zien, maar onderhand zeldzaam geworden. Hier konden zij na reparatie gehandhaafd blijven.

aanvullingen

toelichting naam

De naam "De Deen" dateert uit 1968 en is ontleend aan de uit Denemarken afkomstige mulder J. Pleek, die deze molen in 1839, net na het bestand met het juist gevormde België, liet bouwen. De betreffende mulder was met een uit Luyksgestel afkomstige weduwe van zijn broer, Cornelia Rombauts, en haar zoon Peter na de Napoleontische tijd naar dit dorp gekomen.
Vóór 1968 werd wel gesproken van "De Witte Molen", dit ter onderscheiding van de andere Luyksgestelse - geheel geteerde -  "Zwarte Molen" (die tegenwoordig "De Grenswachter" wordt genoemd).

foto's

foto's