- naam
- De Hoop
- modeltype
- Ronde molen, beltmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis.
- adres
-
Schoutenlaan 77
4854 AV Bavel - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 02004
- oude dbnr.
- B498
- Meest recente aanpassing
- | Streek
Molen De Hoop, Bavel
Bavel, Noord-Brabant
b
locatie
- plaats
-
Bavel
- gemeente
- Breda, Noord-Brabant
- streek
- Baronie en Markiezaat
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Nieuw-Ginneken, sectie K, nr. 4868
- geo positie
-
X: 115877, Y: 397923N: 51.56888, O: 4.82291
- biotoopwaarde
- 2 (bedenkelijk)
- landschappelijke waarde
- Niet onbelangrijk maar wordt verminderd door geluidsschermen van de nabijgelegen snelweg.
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Schoutenlaan 77
4854 AV Bavel - molenaar
- Jack Verdaas
- telefoon
- 06-10641187
-
stichting@molenbavel.nl
- website
- molenbavel.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Als de molen draait en op afspraak.
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- ja
- informatie voor scholen
Op afspraak.
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Hoop via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, beltmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen
- kap
- Gedekt met dakleer
- inrichting
Twee koppel 17der kunststenen; buil; sleepluiwerk; elevator
- versieringen
Eenvoudige baard, op de koppen van de voeghouten gemonteerd, geel geverfd, donkerrood afgebiesd, met de naam 'De Hoop' en enige kleine motieven.
(N.B. Deze baard is in 2016 meer naar oude verhoudingen en kleuren teruggebracht. De achterbaard die er jaren zat, maar oorspronkelijk niet aanwezig was, is bij de laatste schilderbeurt verwijderd).- plaats bediening
- beltmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels. Kruilier.
- vlucht
- 24,80 m.
- vang
- Vlaamse vang; 5 deels vaste, deels scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangtrommel (schijfvormig). Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 81 kammen
Bovenschijfloop 43 staven, steek 11,8 cm.
Spoorwiel 77 kammen
Steenschijflopen 28 staven, steek 10,9 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 5,18- hoogte
- van de belt: 3,50 m.
- wiekvorm
- Systeem Van Bussel met neusremkleppen op beide roeden
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Vaags 466 binnen 2019 2020 binnen aanw. 24,80 Vaags 465 buiten 2019 2020 buiten aanw. 24,80 Derckx 231 buiten 1977 1977 buiten 2020 24,80 Derckx 232 binnen 1977 1977 binnen 2020 24,80 Pannevis g.n. binnen ? binnen 1977 24,50 Pannevis g.n. buiten ? buiten 1977 24,50 - wiekverbeteringen
Sinds 1940 heeft deze molen op beide roeden het systeem Van Bussel. In latere tijd zijn die voorzien van neusremkleppen.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Enthoven & Co, L.I. 25 1847 aanw. 04,25
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 30490
- inventarisnummer
- NB062
eigendom
- eigenaar
- Stichting Molen Bavel
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis.
- omwentelingen
- eigendomshistorie
Op 10 mei 2019 ging de molen van de familie Van Riel in eigendom over naar de Stichting Molen Bavel.
- geschiedenis
-
Deze beltmolen werd in 1865 gebouwd in opdracht van Joh. Franc. Rommens, die daarvoor de watermolen te Meersel-Dreef had bemalen. Bij de bouw werden diverse tweedehands onderdelen, zoals een bovenas van een poldermolen uit Geervliet, gebruikt. Ook het (enorme) bovenwiel lijkt niet origineel voor deze molen gemaakt.
Via Charles Johannes Rommens, zoon van de bouwheer, kwam de molen in 1911 in handen van de aangetrouwde familie Van Riel. Adrianus Franciscus van Riel had de molen van 1911 tot 1930 in eigendom. Zijn zoon Johannes Josephus en diens zoon Frans werkten ook met windkracht.
In 1940 onderging de molen een grondige opknapbeurt: nieuwe koning, vang en kammen en staven in de wielen; de roeden hersteld en gestroomlijnd volgens het systeem van Bussel met nieuwe Amerikaans grenen hekstokken en dito neuslijsten. Verder een nieuwe kapzolder en kapbetimmering en dakleer (geteerd). Het achterkeuvelens werd achteroverhellend aangebracht en tenslotte werd alles opnieuw geverfd. Alles uitgevoerd door Jan van den Hamer uit Brouwershaven.
Na het beëindigen van het maalbedrijf in 1960 werd in De Hoop op de begane grond een party-restaurant gevestigd. Na een periode van stilstand en verval volgde een opleving: in 1977 werd de molen hersteld (voornamelijk een flinke opknapbeurt voor de kap en nieuwe roeden) en daarna weer geregeld aan het draaien en ook malen gebracht.
De buitenkant van de molen is in 1995 en 1997 gerestaureerd, maar de binnenzijde had nog te lijden van lekkages en verzakkingen. Een grondige reparatie daarvan vond in 2000 plaats; men heeft daartoe de molenbelt deels af moeten graven (en later uiteraard weer aangestort).
Deze molen is vlak aan de rondweg van Breda gelegen; Janus van Riel, de toenmalige eigenaar, heeft jarenlang gestreden tegen een geluidsscherm ter plekke, omdat dit de windvang en de belevingswaarde van de molen sterk zou verminderen. Helaas is dit scherm toch geplaatst en inderdaad staat de molen er sindsdien minder fraai bij.
In april 2016 is de molen even stilgezet vanwege de slechte staat van de windpeluw. Later werd dit voorlopig opgelost met trekstangen. In augustus 2016 volgde groot onderhoud waarbij windpeluw, keer- en weerstijl zijn vernieuwd alsmede de stormluiken en de verdere betimmering van het voorkeuvelens. Hierbij is het opschrift van de baard teruggebracht naar de periode van voor 1965. Ook heeft men toen de staart gerepareerd.
In oktober 2017 bleek bij een onderhoudsbeurt dat beide roeden sterk door roest waren aangetast. Vrijwel direct heeft men toen besloten, de molen stil te zetten. Dat betekende hier: de zeilen afnemen, de remkleppen in geopende stand vastzetten en de kap naar het zuidwesten kruien.
Direct ging men aan de slag om deze forse tegenvaller op te kunnen vangen. Ook ging in de molen van de familie Van Riel over naar een speciaal voor 'De Hoop' opgerichte stichting. In afwachting van nieuwe roeden draaide men het wiekenkruis af en toe rond.
Na ruim 2 jaar was het zover konden de eerste herstelwerkzaamheden beginnen: het bovenwiel kreeg een nieuwe voering. Daarna verwijderden enige molenaars de stroomlijnneuzen en alle hekkens. 17 januari 2020 heeft men de oude roeden gestreken en direct daarna de nieuwe gestoken. Intussen was ook de korte spruit vervangen.
Begin februari was de molen weer draaivaardig en werden de eerste omwentelingen gemaakt. Op 11 februari maakte men van stormachtige wind gebruik om de neusremkleppen af te stellen. Intussen werkte men binnen aan een van de koppel stenen.
Van een feestelijke heringebruikname werd vanwege de coronacrisis afgezien.
Wat party-restaurant Korenmolen De Hoop betreft: de familie Van Riel verkocht dit bedrijf in 2018 aan Teun Gooijers. Die zette dit bedrijf op de vertrouwde manier voort.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen