- naam
- Olinger Koloniemolen
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Draaivaardig
- bestemming
Bemalen van de Zuider Olingerpolder, thans op vrijwillige basis
- adres
-
De Groeve Westzijde 26
9903 BA Appingedam - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 00623
- oude dbnr.
- B335
- Meest recente aanpassing
- | Foto
Molen Olinger Koloniemolen, Laskwerd
Laskwerd, Groningen
b
locatie
- plaats
-
Laskwerd
- gemeente
- Eemsdelta, Groningen
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Appingedam, sectie H, nr. 1342
- geo positie
-
X: 252152, Y: 590953N: 53.29639, O: 6.84461
- biotoopwaarde
- 4 (aanvaardbaar)
- landschappelijke waarde
- Op zich zeer groot, maar nabijgelegen elektriciteitsmasten werken sterk verkleinend
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
De Groeve Westzijde 26
9903 BA Appingedam - molenaar
- Koos Uil
- telefoon
-
- website
- degroningerpoldermolens.nl/
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Op afspraak
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Olinger Koloniemolen via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Houten achtkant gedekt met riet, met stenen veldmuren
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
Vijzel (hout)
- versieringen
Zeer eenvoudige baard, wit geverfd, rood afgebiesd, met het jaartal '1900'
- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels; kruilier met rondgaande ketting
- vlucht
- 22,20 m.
- vang
- Vlaamse vang. Vangbalk met duim; vangstok. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 62 kammen
Bovenbonkelaar 32 kammen
Onderbonkelaar 48 kammen
Vijzelwiel 43 kammen
Overbrengingsverhouding 1 : 2,16.
(N.B. de in 1972 verwijderde motorbonkelaar had 20 kammen)- hoogte
- wiekvorm
- Zelfzwichting met Oud-Hollandse voorzomen op beide roeden; op de buitenroede ook neusremkleppen
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Buurma 203 binnen 1987 1988 binnen aanw. 22,20 Buurma 184 buiten 1987 1988 buiten aanw. 22,20 Bremer ? ? 1959 1959 ? 1988 22,50 Pot 2477 buiten 1921 1921 buiten 1986 22,50 - wiekverbeteringen
Vóór 1933 had deze molen zelfzwichting met Oud-Hollandse voorzomen op beide roeden.
In 1933 werd dit gewijzigd toen de (nieuwe?) binnenroede het systeem Dekker kreeg, met opnieuw zelfzwichting.
Aan te nemen is dat, toen in 1959 deze molen een nieuwe roede kreeg, beide roeden toen zijn uitgerust met een Bremer-stroomlijn met neusremkleppen. De zelfzwichting bleef.
Na het vervangen van beide roeden in 1988 kreeg de molen zelfzwichting met Oud-Hollandse voorzomen, de buitenroede bovendien neusremkleppen.- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Muinck Keizer, J.M. de 94 1901 1901? aanw.
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 8223
- inventarisnummer
- GR006
eigendom
- eigenaar
- Stichting Groninger Poldermolens
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Draaivaardig
- bestemming
Bemalen van de Zuider Olingerpolder, thans op vrijwillige basis
- molenmaker
- J. Wiertsema Ezn. (ontwerp), J. Rietema, Farmsum (uitvoering), 1900.
- voorganger
- omwentelingen
- eigendomshistorie
De Stichting Groninger Poldermolens is eigenaar sinds 1-01-2016, daarvoor was dit de Molenstichting Fivelingo.
- geschiedenis
-
De oude Olingerpolder werd door het graven van het Eemskanaal (1870 - 1876) in tweeën gesplitst, waardoor een Noorder- en een Zuider-Olingerpolder ontstond.
In 1900 werd deze molen nieuw gebouwd nadat de toenmalige Zuider Olingermolen was afgebrand. Die molen dateerde uit 1821 en stond elders in de polder. Molenmaker Rietema kreeg nog een premie van ƒ 500,-- vanwege de snelle oplevering van de nieuwe molen. Rietema bouwde hier een achtkant met, opmerkelijk, drie bintlagen (in plaats van de gebruikelijke twee).
In 1916 werd, voor het geval er te weinig wind was, een locomobiel bijgeplaatst; in 1959 werd een ruwoliemotor als hulpkracht geïnstalleerd maar dat ging bepaald niet ten koste van de molen: die bleef in bedrijf en kreeg toen ook nog een nieuwe (Bremer-)roede (de motor verdween in 1972 weer toen het nieuwe gemaal De Groeve in gebruik werd genomen).
In 1987/88 volgde een flinke herstelbeurt, waarbij onder meer nieuwe roeden werden gestoken.
In 2005 was deze molen vanwege defecten aan de vijzel niet meer maalvaardig te noemen; de vijzel had te weinig tasting en was ook enigszins verzakt, waardoor vooral het bovenlager verkeerd werd belast. Later openbaarden zich ook mankementen aan het gevlucht en de staart en werd besloten tot stilzetting. Vervolgens werden alle windborden eruit gehaald en de kleppen vastgezet.
Vooruitlopend op verder herstel werd in oktober 2010 het achtkant geheel opnieuw met riet gedekt en de molen voorlopig weer draaivaardig gemaakt. Inmiddels wordt er weer regelmatig gedraaid, maar malen is nog niet goed mogelijk.
aanvullingen
- trivia
Molenmaker Rietema ontving in 1900 ƒ 500,-- extra vanwege de snelle oplevering van de nieuwe molen.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen