- naam
- De Witte Molen
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de polder Glimmen, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Witte Molen 2
9752 XX Haren - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 04423
- oude dbnr.
- B326
- Meest recente aanpassing
- | Constructie
Molen De Witte Molen, Glimmen
Glimmen, Groningen
b
locatie
- plaats
-
Glimmen
- gemeente
- Groningen, Groningen
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Haren, sectie N, nr. 317
- geo positie
-
X: 236364, Y: 573887N: 53.14566, O: 6.60343
- biotoopwaarde
- 3 (matig)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot, goed zichtbaar vanaf de autosnelweg A28; wordt wel verminderd door beplantingen
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Witte Molen 2
9752 XX Haren - molenaar
- Jan Mulder / Peter Bruinsma
- telefoon
- 06-45480685 (Jan) / 06-34272389 (Peter)
-
j.mulder00@gmail.com
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Als de molen draait en op afspraak
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- ja
- informatie voor scholen
Op afspraak via telefoon of mail.
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Witte Molen via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Houten achtkant, gedekt met verticale delen (geheel gewit, met rode hoekbiezen), met stenen veldmuren
- kap
- Gedekt met houten delen
- inrichting
Vijzel
- versieringen
Eenvoudige baard, wit geverfd, rood afgebiesd, met in kleine cijfers het jaartal 18 91.
Aardig zijn de dunne rode hoekbiezen op het witte achtkant.- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Voeghoutenkruiwerk. Kruilier.
- vlucht
- 19,10 m.
- vang
- Hoepelvang (metaal). Vangbalk met duim; vangstok. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 51 kammen
Bovenbonkelaar 26 kammen
Onderbonkelaar 38 kammen
Vijzelwiel 35 kammen (de laatste twee wielen zijn conisch uitgevoerd)
Overbrengingsverhouding 1 : 2,13- hoogte
- wiekvorm
- Systeem Fauël met zelfzwichting op beide roeden, op de binnenroede bovendien automatische remkleppen.
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Molema 48 binnen 2003 2003 binnen aanw. 19,10 Molema 49 Buiten 2003 2003 buiten aanw. 19,10 Bremer ? binnen 1971 1972 binnen 2003 18,30 Bremer ? buiten 1971 1972 buiten 2003 18,30 - wiekverbeteringen
In 1925 kreeg de molen zelfzwichting op beide roeden. Later werd dit uitgebreid met Van Bussel-achtige stroomlijnneuzen.
Na de vervanging van de roeden (2003) kreeg deze molen het systeem Fauël (fokwieken) met op de binnenroede automatische remkleppen, waarbij de zelfzwichting gehandhaafd bleef.- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Muinck Keizer, J.M. de 148 1913 1913 aanw.
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 20288
- inventarisnummer
- GR049
eigendom
- eigenaar
- Waterschap Hunze en Aa's
- eigendomsvorm
- Waterschap
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de polder Glimmen, thans op vrijwillige basis
- molenmaker
- P. Medendorp, Zuidlaren (1892)
- omwentelingen
- eigendomshistorie
Het waterschap Hunze en Aa's is eigenaar sinds 15 november 2004; daarvoor was dat de Molenstichting Gorecht.
- geschiedenis
-
De molen werd in 1892 gebouwd door molenmaker P. Medendorp uit Zuidlaren voor bemaling van de polder Glimmen (453 ha).
In 1925 werd de molen voorzien van zelfzwichting; later kwamen daar stroomlijnneuzen bij. In 1929 werd een 15 pk Bronsmotor geplaatst om bij te weinig wind de vijzel te kunnen aandrijven. In 1971/1972 kwam in plaats van die motor een nieuw gemaaltje naast de molen.
In 2003 onderging de molen een forse restauratie, waartoe hij zelfs geruime tijd geheel onttakeld stond. Het gehele wiekenkruis werd vernieuwd, waarbij de Van Bussel-stroomlijnneuzen vervangen werden door fokwieken, de zelfzwichting bleef. Opvallend is, dat de molen toen weer kruipalen kreeg in plaats van het al jaren bestaande systeem met rondgaande ketting.
aanvullingen
- toelichting naam
De molen wordt ongetwijfeld "De Witte Molen" genoemd vanwege de geheel gewitte bekleding van de romp.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen