- naam
- De Hoop
- modeltype
- Ronde molen, beltmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- herbouwd
- 1999
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Rhabergseweg 12
7224 NB Rha - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 00391
- oude dbnr.
- B265
- Meest recente aanpassing
- | Streek
Molen De Hoop, Rha
Rha, Gelderland
b
locatie
- plaats
-
Rha
- gemeente
- Bronckhorst, Gelderland
- streek
- Achterhoek
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Steenderen, sectie T, nr. 197
- geo positie
-
X: 207005, Y: 452061N: 52.05441, O: 6.14543
- biotoopwaarde
- 4 (aanvaardbaar)
- landschappelijke waarde
- Groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Rhabergseweg 12
7224 NB Rha - molenaar
- H. Hofman
- telefoon
- 0575-451126
-
info@molendehooprha.nl
- website
- www.molendehooprha.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
- eerste en derde zaterdag v.d. maand 10.00 - 16.00 uur en op afspraak
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- Meelproducten, ansichtkaarten
- meelverkoop
- ja
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Hoop via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, beltmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen. Molenbelt deels afgegraven en vervangen door betonnen ruimten.
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
Eén koppel 15der blauwe en één koppel 15der kunststenen; regulateur (voor één koppel stenen); steenkraan; sleepluiwerk
- versieringen
Eenvoudige baard, wit geverfd, met in rozetten het jaartal '18' '79' en daaronder 'De Hoop'
Eenvoudige windvaan in de vorm van een molen met daarin uitgehakt de naam van de molen.- plaats bediening
- beltmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Neutenkruiwerk; kruihaspel
- vlucht
- 17,20 / 17,30 m.
- vang
- Vlaamse vang; vangbalk met haak; vangstok
- overbrenging
Bovenwiel 46 kammen
Bovenbonkelaar 22 kammen, steek 11,0 cm.
Spoorwiel 66 kammen
Steenschijflopen 20 staven, steek 8,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 6,90- hoogte
- van de belt: 3,00 m.
- wiekvorm
- Binnenroede systeem Van Bussel met Ten Haveklep; buitenroede systeem Van Bussel
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Vaags 31 buiten 1999 2000 buiten aanw. 17,30 Vaags 32 binnen 1999 2000 binnen aanw. 17,20 Fransen g.n. binnen 1923 1953 binnen 1998 18,00 Pot ? buiten ? buiten 1998 18,00 - bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte onbekend g.n. ? aanw. 03,40
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 34570
- inventarisnummer
- GL114
eigendom
- eigenaar
- Stichting Molen De Hoop
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- molenmaker
- ?? (1879) Fa. Vaags, Aalten (1999)
- voorganger
- omwentelingen
- geschiedenis
-
Beltkorenmolen De Hoop werd in 1856 gebouwd in opdracht van A. Reuling. Deze molen brandde op 20 juni 1877 af. Daarna werd de huidige molen gebouwd. Wat betreft het bouwjaar lijkt '1879' dan niet helemaal correct. Het is waarschijnlijker dat deze molen al in 1878 klaar was.
Tot omstreeks 1962 bleef de molen in bedrijf, maar daarna brak een periode van langdurig en ernstig verval aan. Dit was jarenlang hét crepeergeval onder de Gelderse molens.
Daar kwam pas een einde aan toen in 1995 het Amsterdamse echtpaar Hofman de molen kocht van de familie Windmöller.
De familie Hofman richtte een stichting op om de molen te behouden en startte de fondswerving om de voor de restauratie benodigde ƒ 620.000,-- bijeen te krijgen. Op 21 november 1998 kon met de restauratiewerkzaamheden worden begonnen.
In november 1999 werd de kap geplaatst en in maart 2000 het gevlucht aangebracht. Op zaterdag 6 mei 2000 volgde de feestelijke ingebruikname.
Stilstand en langdurig verval hadden hier een duidelijke oorzaak: de remkleppen waren niet door Ten Have, maar in 1953 door iemand anders bij wijze van imitatie aangebracht. Omdat de kleppenas niet op de juiste plaats was gemonteerd (vrijwel in het midden; bij een goed gemaakte klep is die verhouding ongeveer 2/5 op 3/5) functioneerde het systeem slecht en kon er dus niet goed gemalen worden. Daarom kwam, al vrij kort na deze investering, de molen stil te staan en zette het verval in. Let wel: bij de laatste grote restauratie kreeg 'Rha' échte Ten Havekleppen!
De bovenas bleek in 1998 bij het wegnemen van de vulstukken te bestaan uit twee met bouten aan elkaar gezette delen. Zeer waarschijnlijk is dit een sloopas die speciaal voor deze molen op ongebruikelijke maar feitelijk zeer praktische wijze is ingekort: men heeft kennelijk gewoon het middenstuk er tussenuit gezaagd!
aanvullingen
- literatuur
J.S. Bakker, 'Molen De Hoop in Rha geeft geheimen prijs', in: Molenwereld 2 (1999), pp. 43-44.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen