Molen Sint Martinus, Didam

Didam, Gelderland
b

korte karakteristiek

naam
Sint Martinus
modeltype
Ronde molen, beltmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

adres
Molenhoek 17
6942 EW Didam
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
00866
oude dbnr.
B199
Meest recente aanpassing
| Streek
media-bestand
Molen 00866 Sint Martinus (Didam)

Frans Reesing (15-05-2024)
Molen draait nu met een roede. Deze is voorzien van Ten Have kleppen. De reden is dat er een scheurtje in de roede door metaalmoeheid is ontstaan. Omdat de levering van een nieuwe nogal lang gaat duren is besloten om dan voorlopig maar met één roede te gaan draaien. 

locatie

plaats
Didam
gemeente
Montferland, Gelderland
streek
Liemers
kadastrale aanduiding
Gemeente Didam, sectie L, nr. 2000
geo positie
X: 206450, Y: 438963
N: 51.93675, O: 6.13537
biotoopwaarde
3 (matig)
landschappelijke waarde
Groot

contact en bezoek

bezoek/postadres
Molenhoek 17
6942 EW Didam
molenaar
G. Ruyling / H. Stevens / F. Reesing
telefoon
06-23196081
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
nee
openingstijden

Zaterdag 9.00 - 16.00 uur en op afspraak

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
ja
museuminformatie
gericht op scholen
ja
informatie voor scholen

Op afspraak. Voor educatieve doeleinden is er onder meer een maalstoel.

bijzonderheden
fietsroute
fietsroute in de buurt van Sint Martinus via fietsnetwerk.nl

constructie

modeltype
Ronde molen, beltmolen
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen, deels gepleisterd en gewit
kap
Gedekt met dakleer
inrichting

Eén koppel 17der kunststenen, regulateur; elektrisch luiwerk

versieringen

Opmerkelijk gesneden baard, met krullen in de vorm van ramshoorns

Op de windpeluw in grote letters 'St. Martinus'

plaats bediening
beltmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Engels; kruilier
vlucht
23,70 m.
overbrenging

Bovenwiel 59 kammen
Bovenbonkelaar 32 kammen, steek 13 cm.
Spoorwiel 95 kammen
Steenschijfloop 27 staven, steek 9,8 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 6,49

hoogte
van de belt: 3,70 m.
wiekvorm
Binnenroede systeem Van Bussel met Ten Haveklep; buitenroede systeem Fauël
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Groot Wesseldijk ✉︎ 78 binnen 2005 2007 binnen aanw. 23,70
Derckx ✉︎ 295 buiten 1978 1978 buiten 2024 23,70
Pot ✉︎ ? binnen ? binnen 2005 23,70
Verhaeghe ✉︎ ? ? ?
wiekverbeteringen

In 1942 werden, onder advies van Chris van Bussel, beide roeden voorzien van het systeem Van Bussel.
De Ten Haveklep op de binnenroede moet later zijn aangebracht.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
onbekend ✉︎ ? ? aanw. 04,70
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

omwentelingen
eigendomshistorie

zie 'Geschiedenis'.

geschiedenis

De bouw van deze molen begon in 1854. In dat jaar vroeg Theodorus Kempers een vergunning aan om bij het dorp Didam een koren- en pelmolen te mogen bouwen.
Het werd een beltmolen, omdat in de belt voldoende ruimte was voor het opslaan van graan en meel. Na Kempers heeft de molen vele eigenaars gehad, om enkele te noemen: twee geslachten Ketels en Senders en drie geslachten Willemsen. Vanaf 1951 was de molen in bezit van de familie Strijbosch.

In 1942 heeft Chris van Bussel veel reparaties uitgevoerd en adviseerde toen om de molen van stroomlijnneuzen te voorzien vanwege de bomen.
Strijbosch startte in 1953 een oliehandel, maar de meelhandel werd eveneens uitgebreid, echter deels elektrisch. In 1961 werden de activiteiten verdeeld over de drie zoons van het echtpaar Strijbosch-Wellink. Wim Strijbosch jr. werd de nieuwe molenaar.

In de nacht van 11 op 12 november 1964 brak in de molen brand uit. Door kordaat optreden van de brandweer en de zonen van Strijbosch kon die op tijd worden geblust. Herstel volgde.

In 1973 raakte een roede los in het asgat en stilstand was het gevolg. Daarna ging de molen snel achteruit. Molenmaker Groot Wesseldijk uit Laren voerde in 1977 hoognodig herstelwerk uit.
Dit was echter niet voldoende: de toestand ging in de loop der jaren wederom achteruit. In 1997 werd vergunning aangevraagd voor herstel van het wiekenkruis, maar er gebeurde niets en het verval ging verder. Pas in 2004 kwam redding toen woningcorporatie Laris de molen aankocht.
In 2007 werd de molen maalvaardig gerestaureerd. Sindsdien is er een gebruikersovereenkomst met de Stichting St.Martinusmolen, die de molen exploiteert.

In mei 2024 constateerde men een scheurtje in de buitenroede. Deze werd kort daarop verwijderd. De Martinus zal zolang met één roede (die met de kleppen) verder draaien. 

Vorige eigenaren:
Th. Kempers (1855 - 1872)
H. Wissink (1872 - 1875)
J.F. Ketels (1875 - 1912)
G. Ketels (1912 - 1917)
W.A. Senders (1917 - 1922)
A.F. Senders (1922 - 1924)
W.M. Willemsen (1924 - 1927)
wed. W.M. Willemsen (1927 - 1933)
Firma H. Rietberg (1933 - 1951)
W.Th.M. Strijbosch (1951 - 1961)
W. Strijbosch jr. (1961 - 2004).
Woningcorporatie Laris (2004 - 2018)
Woningcorporatie Plavei (2018 -       )
(Plavei is de voortzetting van Laris).

 

aanvullingen

toelichting naam

Deze molen is vernoemd naar Sint Martinus, ofwel Sint Maarten. Deze heilige is bekend vanwege zijn barmhartigheid: volgens overlevering gaf hij een arme man een stuk van zijn mantel.

trivia

Van de baard van deze molen is wel beweerd dat die afkomstig zou zijn van een kermis-draaimolen.

foto's

foto's