- naam
- (poldermolen)
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- herbouwd
- 1960
- bedrijfsvaardigheid
- In restauratie (zie 'Geschiedenis')
- bestemming
Museumstuk (dynamisch)
- adres
-
Hoeferlaan 4
6816 SG Arnhem - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 06907
- oude dbnr.
- B170
- Meest recente aanpassing
- | Geschiedenis
Molen (poldermolen), Arnhem
Arnhem, Gelderland
b
locatie
- plaats
-
Arnhem
- gemeente
- Arnhem, Gelderland
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Arnhem, sectie B, nr. 852
- geo positie
-
X: 190792, Y: 447107N: 52.01117, O: 5.90854
- biotoopwaarde
- 1 (slecht)
- landschappelijke waarde
- Van enige waarde op het museumterrein. Voor functioneren als poldermolen is de omgeving uitgesproken slecht.
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Hoeferlaan 4
6816 SG Arnhem - molenaar
- Medewerkers en vrijwilligers van het NOM
- telefoon
- 026-3576100
-
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- ja
- op afspraak
- nee
- openingstijden
In principe dagelijks tijdens museumopenstelling (zie hiervoor de website van het NOM)
- toegangsprijzen
zie website museum
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van (poldermolen) via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Houten achtkant, gedekt met riet, met stenen veldmuren
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
Houten vijzel
- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Voeghoutenkruiwerk; kruirad.
- vlucht
- 19,90 m.
- vang
- Vaste Vlaamse blokvang; vangbalk met klos; vangstok; kneppel; pal
- overbrenging
Bovenwiel 48 kammen
Bovenbonkelaar 29 kammen
Onderwiel 40 kammen
Vijzelwiel 35 kammen
Overbrengingsverhouding 1 : 1,89- hoogte
- wiekvorm
- Systeem Fauël op beide roeden
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Buurma 298 buiten 1994 1995 buiten 2023 19,90 Buurma 299 binnen 1994 1995 binnen 2023 19,90 - wiekverbeteringen
Sinds 1995 heeft deze molen op beide roeden het systeem Fauël (fokwieken), hier uitgevoerd als vaste fokken. Daarvoor was, vanaf de plaatsing in dit museum in 1960, Oud-Hollandse ophekking aanwezig geweest.
Op zijn oorspronkelijke locatie te Haren had deze molen op beide roeden zelfzwichting met Oud-Hollandse voorzomen.- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje 1445 1895 1960 aanw. 04,40
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- g.m.
- inventarisnummer
- GL019
eigendom
- eigenaar
- Rijksoverheid
- eigendomsvorm
- Rijksoverheid
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- In restauratie (zie 'Geschiedenis')
- bestemming
Museumstuk (dynamisch)
- afkomstig van
- omwentelingen
- geschiedenis
-
Deze molen werd in 1862 gebouwd voor bemaling van de Noordlaarder Oostpolder in Noordlaren (Gr).
In 1953 werd hij daar afgebroken om in 1960 in het Nederlands Openluchtmuseum te worden herbouwd. Mogelijk zijn daarbij ook onderdelen gebruikt van de gesloopte stellingkorenmolen te Spijkerboor.
Op zijn oude plaats was de molen voorzien van zelfzwichting, maar dat werd bij de herbouw in het museum niet gehandhaafd. Jarenlang was de molen op het museumterrein stilstaand monument en verkeerde tenslotte in zeer matige staat.
Na een zeer grote opknapbeurt in 1995 kreeg de molen onder meer nieuwe roeden, die meteen werden voorzien van fokwieken en zo was weer sprake van een draai- en zelfs maalvaardige molen. De molen kan water met behulp van een vijzel uit de poldersloot op de grote vijver van het museum uitmalen, echter: door de vele begroeiing rond de molen is draaien al problematisch, laat staan malen! Wél heeft men een aantal jaar geleden een aanpassing aan het circuit gedaan door een kantelbare inlaatklep, zodat áls het echt waait en de molen draait hij toch redelijk wat water kan geven.
In 2023 werd duidelijk dat de molen niet onder een grote herstelbeurt uit kon: op 21 november streek men de (al eerder kaalgezette) roeden, werd de bovenas naar buiten getrokken waarna de kap er in zijn geheel af ging, om vervolgens naar de werkplaats van Verbij te Hoogmade te worden vervoerd.
Daar restaureerde men die kap op originele wijze: de spanten gingen er, met rietdek en al, geheel af, waarna de hoofdconstructie grotendeels werd vernieuwd (o.m. voeghouten en spruiten). Na al dit werk ging de rieten pet er in één keer weer op.
Inmiddels bevindt de kap zich weer op het achtkant; het wiekenkruis volgt later in 2024.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen