Molen (poldermolen), Arnhem

Arnhem, Gelderland
b

korte karakteristiek

naam
(poldermolen)
modeltype
Kantige molen, grondzeiler
functie
poldermolen
bouwjaar
herbouwd
1960
bedrijfsvaardigheid
In restauratie (zie 'Geschiedenis')
bestemming

Museumstuk (dynamisch)

adres
Hoeferlaan 4
6816 SG Arnhem
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
06907
oude dbnr.
B170
Meest recente aanpassing
| Geschiedenis
media-bestand
Molen 06907 (poldermolen) (Arnhem)
Jeffrey Cusiël (1-4-2017)

locatie

plaats
Arnhem
gemeente
Arnhem, Gelderland
kadastrale aanduiding
Gemeente Arnhem, sectie B, nr. 852
geo positie
X: 190792, Y: 447107
N: 52.01117, O: 5.90854
biotoopwaarde
1 (slecht)
landschappelijke waarde
Van enige waarde op het museumterrein. Voor functioneren als poldermolen is de omgeving uitgesproken slecht.

contact en bezoek

bezoek/postadres
Hoeferlaan 4
6816 SG Arnhem
molenaar
Medewerkers en vrijwilligers van het NOM
telefoon
026-3576100
e-mail

website
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
ja
op afspraak
nee
openingstijden

In principe dagelijks tijdens museumopenstelling (zie hiervoor de website van het NOM)

toegangsprijzen

zie website museum

winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden
fietsroute
fietsroute in de buurt van (poldermolen) via fietsnetwerk.nl

constructie

modeltype
Kantige molen, grondzeiler
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Houten achtkant, gedekt met riet, met stenen veldmuren
kap
Gedekt met riet
inrichting

Houten vijzel

plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Voeghoutenkruiwerk; kruirad.
vlucht
19,90 m.
vang
Vaste Vlaamse blokvang; vangbalk met klos; vangstok; kneppel; pal
overbrenging

Bovenwiel 48 kammen
Bovenbonkelaar 29 kammen
Onderwiel 40 kammen
Vijzelwiel 35 kammen
Overbrengingsverhouding 1 : 1,89

hoogte
wiekvorm
Systeem Fauël op beide roeden
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Buurma ✉︎ 298 buiten 1994 1995 buiten 2023 19,90
Buurma ✉︎ 299 binnen 1994 1995 binnen 2023 19,90
wiekverbeteringen

Sinds 1995 heeft deze molen op beide roeden het systeem Fauël (fokwieken), hier uitgevoerd als vaste fokken. Daarvoor was, vanaf de plaatsing in dit museum in 1960, Oud-Hollandse ophekking aanwezig geweest.
Op zijn oorspronkelijke locatie te Haren had deze molen op beide roeden zelfzwichting met Oud-Hollandse voorzomen.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
De Prins van Oranje ✉︎ 1445 1895 1960 aanw. 04,40
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
In restauratie (zie 'Geschiedenis')
bestemming

Museumstuk (dynamisch)

omwentelingen
geschiedenis

Deze molen werd in 1862 gebouwd voor bemaling van de Noordlaarder Oostpolder in Noordlaren (Gr).
In 1953 werd hij daar afgebroken om in 1960 in het Nederlands Openluchtmuseum te worden herbouwd. Mogelijk zijn daarbij ook onderdelen gebruikt van de gesloopte stellingkorenmolen te Spijkerboor.

Op zijn oude plaats was de molen voorzien van zelfzwichting, maar dat werd bij de herbouw in het museum niet gehandhaafd. Jarenlang was de molen op het museumterrein stilstaand monument en verkeerde tenslotte in zeer matige staat.

Na een zeer grote opknapbeurt in 1995 kreeg de molen onder meer nieuwe roeden, die meteen werden voorzien van fokwieken en zo was weer sprake van een draai- en zelfs maalvaardige molen. De molen kan water met behulp van een vijzel uit de poldersloot op de grote vijver van het museum uitmalen, echter: door de vele begroeiing rond de molen is draaien al problematisch, laat staan malen! Wél heeft men een aantal jaar geleden een aanpassing aan het circuit gedaan door een kantelbare inlaatklep, zodat áls het echt waait en de molen draait hij toch redelijk wat water kan geven.

In 2023 werd duidelijk dat de molen niet onder een grote herstelbeurt uit kon: op 21 november streek men de (al eerder kaalgezette) roeden, werd de bovenas naar buiten getrokken waarna de kap er in zijn geheel af ging, om vervolgens naar de werkplaats van Verbij te Hoogmade te worden vervoerd. 
Daar restaureerde men die kap op originele wijze: de spanten gingen er, met rietdek en al, geheel af, waarna de hoofdconstructie grotendeels werd vernieuwd (o.m. voeghouten en spruiten). Na al dit werk ging de rieten pet er in één keer weer op. 
Inmiddels bevindt de kap zich weer op het achtkant; het wiekenkruis volgt later in 2024. 

 

foto's

foto's