- naam
- De Hoop
- modeltype
- Kantige molen, stellingmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- herbouwd
- 2012
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, straks op vrijwillige basis
- adres
-
Parallelweg 33
1751 EG 't Zand - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 12221
- oude dbnr.
- B1334
- Meest recente aanpassing
- | Constructie
Molen De Hoop, 't Zand
't Zand, Noord-Holland
b
locatie
- plaats
-
't Zand
- gemeente
- Schagen, Noord-Holland
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Zijpe, sectie H, nr. 1728
- geo positie
-
X: 111960, Y: 538944N: 52.83600, O: 4.74851
- biotoopwaarde
- 0 (onbekend)
- landschappelijke waarde
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Parallelweg 33
1751 EG 't Zand - molenaar
- Hessel Bakker / Paul Fortgens
- telefoon
- 06-24523440
-
info@molentzand.nl
- website
- molentzand.nl/
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- ja
- op afspraak
- ja
- openingstijden
1 april t/m 31 oktober op zaterdag, zondag en woensdag van 13 tot 17 uur.
In juli en augustus ook op de vrijdag van 13 tot 17 uur.
Daarnaast op afspraak (zie ook de website voor meer details).- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
In en naast de molen wordt met voorbeelden de geschiedenis van het malen weergegeven.
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Hoop via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, stellingmolen
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Houten achtkant (doorlopende stijlen) gedekt met riet, onder de stelling met hout, op lage gemetselde voet.
- kap
- Gedekt met riet
- plaats bediening
- stellingmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels; 32 ijzeren rollen. Kruirad.
- vlucht
- 22,20 m.
- vang
- Vlaamse vang; 5 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Pal.
- hoogte
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Vaags 264 buiten 2011 2012 buiten aanw. 22,25 Vaags 265 binnen 2011 2012 binnen aanw. 22,20 - wiekverbeteringen
Deze molen heeft na de verplaatsing en reconstructie geen wiekverbetering ondergaan.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Geraedts 21 2010 2012 aanw.
- motor(en)
-
fabrikant motornr type motor brandstof vermogen bouwjaar jaar geplaatst jaar verdwenen Ruston & Hornsby 160742 Class 6 HR diesel 27 1930 2013
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 527656
- inventarisnummer
- NH009
eigendom
- eigenaar
- Stichting Behoud Korenmolen van Zeeman
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, straks op vrijwillige basis
- molenmaker
- Fa. Poland, Oterleek (2012)
- afkomstig van
- omwentelingen
- geschiedenis
-
Het achtkant van deze molen dateerde volgens sommige bronnen uit 1631: het zou gaan om oliemolen De Bok te Wormerveer.Voor deze molen ontving Jan Jansz. de Jongh op 4 juni 1631 de windbrief. In 1811 volgde ombouw tot papiermolen. In 1863 was dat afgelopen: molen en schuren werd leeggesloopt.
Sommigen dachten hier anders over: die zagen in dit achtkant geen olie- of papiermolen, maar een voormalige houtzaagmolen. Niet alleen de doorlopende stijlen wezen daarop: er zijn krukbalken aanwezig en ook is nog te zien, waar ooit het krukwiel moet hebben gedraaid.
Inmiddels is de laatste groep in het gelijk gesteld: het achtkant van deze molen blijkt afkomstig uit Leiden. Het gaat om houtzaagmolen De Haan, gebouwd in 1782 op basis van een nog veel oudere volmolen. De Haan werd in 1865 'verstoomd', waarna het achtkant werd verkocht.
In 1865 is het achtkant overgeplaatst naar 't Zand, waar de molen als korenmolen ging dienen. In 1913 werd de familie Zeeman eigenaar en toen werd meteen een gasmotor bijgeplaatst, om ook bij windstilte te kunnen malen. Tot 1920 was de windkracht in gebruik; na installatie van een dieselmotor was dit afgelopen.
In 1940 volgde onttakeling door verwijdering van kap, buitenroede (de binnenroede was al eerder verdwenen) en stelling. Eenmaal onttakeld raakte de molen steeds meer ingebouwd door panden van het zich uitbreidende maalbedrijf van Zeeman. De rietgedekte romp bleef evenwel in zeer behoorlijke toestand bewaard.
Ideeën om de molen te restaureren waren er al heel lang. Het werd pas concreet in 2004, nadat de molenromp op de lijst van Rijksmonumenten was gezet.
Op 10 mei 2011 werd het achtkant in zijn geheel (doorlopende stijlen vanaf de gemetselde voet!) verplaatst naar zijn nieuwe locatie, op ca. 400 meter van waar hij bijna 150 jaar had gestaan.
Op 19 april 2012 werden kap, staart en roeden aangebracht en zo behoort 'De Hoop' weer tot 'bestaande' molens. 3 mei 2013 is de molen, toch nog onverwacht, officieel in gebruik gesteld.
aanvullingen
- literatuur
J.S. Bakker, 'Verloren gewaande Leidse molen teruggevonden' in: Molenwereld 184 (2014) 318 - 329.
J.S. Bakker, 'Molen De Hoop in 't Zand' in: Molenwereld 185 (2014) 364 - 371.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen