Molen De Hond, Paesens / Paezens

Paesens / Paezens, Fryslân
b

korte karakteristiek

naam
De Hond
modeltype
Kantige molen, stellingmolen
functie
korenmolen, pelmolen
bouwjaar
herbouwd
1970
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

adres
Mûnewei 4a
9136 DJ Peazens
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
03226
oude dbnr.
B119
Meest recente aanpassing
| Foto roe
media-bestand
Molen 03226 De Hond (Paesens / Paezens)
Martin E. van Doornik (13-5-2017)

locatie

plaats
Paesens / Paezens
gemeente
Noardeast-Fryslân, Fryslân
kadastrale aanduiding
Gemeente Nijkerk (Fr), sectie D, nr. 35
geo positie
X: 201563, Y: 601530
N: 53.39805, O: 6.08720
biotoopwaarde
5 (goed)
landschappelijke waarde
Deze is uit sommige richtingen bijzonder groot, langgerekte rijen bomen en struiken geven hier echter toch wel wat zorgen.

contact en bezoek

bezoek/postadres
Mûnewei 4a
9136 DJ Peazens
molenaar
Frits Bloem / Wim Rietdijk / Linda de Jong - Korsten
telefoon
06-41290762
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

Meestal zaterdagmiddag en op afspraak.

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
ja
museuminformatie
gericht op scholen
ja
informatie voor scholen

Op afspraak.

bijzonderheden
fietsroute
fietsroute in de buurt van De Hond via fietsnetwerk.nl

constructie

modeltype
Kantige molen, stellingmolen
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Houten achtkant, gedekt met riet, op stenen onderbouw
kap
Gedekt met riet
inrichting

Eén koppel 16der kunststenen en twee pelstenen; zeverij; kammenluiwerk.

versieringen

Eenvoudige baard, wit geverfd, rood afgebiesd, met de opschriften '1861 1970' en daaronder 'De Hond'

plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Voeghoutenkruiwerk; kruilier
vlucht
19,00 m.
vang
Vlaamse vang; vangbalk met duim; vangstok
overbrenging

Bovenwiel 61 kammen
Bonkelaar 32 kammen
Spoorwiel 85 kammen
Steenschijfloop 23 staven
Pelschijflopen 20 staven
Overbrengingsverhouding maalwerk 1 : 7,04
Overbrengingsverhouding pelwerk 1 : 8,10

hoogte
van de stelling: 5,90 m.
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
media-bestand
Roede 167, Vaags
Vaags
✉︎ 167 binnen 2008 2008 binnen aanw. 19,00
media-bestand
Roede 166, Vaags
Vaags
✉︎ 166 buiten 2008 2008 buiten aanw. 19,00
Buurma ✉︎ 11 buiten 1969 1970 buiten 2007 18,40
Buurma ✉︎ 12 binnen 1969 1970 binnen 2007 18,40
wiekverbeteringen

Lang heeft deze molen op de buitenroede zelfzwichting (met Oud-Hollandse voorzomen gehad).
Bij de grote restauratie, die eindigde in 1971, werd weer Oud-Hollandse ophekking (voor zeilen) aangebracht.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
Koning ✉︎ 104 1904 1904? aanw.
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

molenmaker
Hendrik Friedes Ritzema en Pieter Geerts Sijtsma (1861)
omwentelingen
eigendomshistorie

Stichting "De Fryske Mole" is eigenaar sinds 1977, daarvoor was dat sinds 1968 Vereniging De Hollandsche Molen, daarvoor de familie Dam sinds 1882.

geschiedenis

De molen is gebouwd in 1861 door Hendrik Friedes Ritzema uit Surhuisterveen en Pieter Geerts Sijtsma uit Rottevalle. In 1882 kwam de molen in handen van de familie Dam.

In 1950 vroeg G.P. Dam voor zijn toen al lang buiten bedrijf zijnde molen een sloopvergunning aan en kreeg die na enige tijd ook. Tot afbraak kwam het echter, ondanks de zeer slechte toestand, niet.

In 1968 kocht Vereniging De Hollandsche Molen voor het symbolische bedrag van ƒ 1,-- een totaal vervallen molen: het riet van romp en kap was vrijwel afgewaaid; de stelling geheel verdwenen, evenals de buitenroede.

In de jaren 1969/71 volgde een zeer grondige restauratie, waarna deze molen weer maalvaardig was. Hierna draaide de molen weer geregeld.

In november 2007 werden beide roeden gestreken; in het voorjaar van 2008 stak men nieuwe exemplaren.

In het late voorjaar van 2019 verrichtte men, zeg maar 50 jaar na de grote reddende restauratie, grondig herstel aan het achtkant: één stijl moest vrijwel geheel vernieuwd worden, een andere gedeeltelijk. Daarna kreeg de romp een nieuw rietdek.

foto's

foto's