- naam
- Dijkmolen
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Tijdelijk niet draaivaardig (zie 'Geschiedenis')
- bestemming
Bemalen van de Dijkpolder, thans op vrijwillige basis.
- adres
-
Molenweg 6
3155 AV Maasland - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 01536
- oude dbnr.
- B1053
- Meest recente aanpassing
- | Foto
Molen Dijkmolen, Maasland
Maasland, Zuid-Holland
b
locatie
- plaats
-
Maasland
- gemeente
- Midden-Delfland, Zuid-Holland
- streek
- Westland
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Maasland, sectie H, nr. 1305
- geo positie
-
X: 78435, Y: 439950N: 51.94273, O: 4.27366
- biotoopwaarde
- 5 (goed)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot; de molen vormt een mooie twee-eenheid met de iets verderop gelegen korenmolen De Drie Lelies.
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Molenweg 6
3155 AV Maasland - molenaar
- Henk de Bruijn
- telefoon
- 0653578054
-
h6debruijn@caiway.nl
- website
- www.Westlandsemolens.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- nee
- openingstijden
Alleen op de Westlandse Molendag (laatste zaterdag van juni)
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Dijkmolen via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Houten achtkant, gedekt met riet, op gemetselde veldmuren van 1,75 m.
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
IJzeren scheprad in de molen, Ø 6,50 m.: breed 0,50 m.
- versieringen
Aardige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met enige versieringen. Tussen de koppen van voeghouten en steunder op een blauw fond het opschrift: 'ANNO' '1718'
Twee ingemetselde stenen links en rechts van de oostelijke toegangsdeur.
Enige jaren geleden werd besloten, de veldmuren niet opnieuw te bepleisteren en te witten; hierdoor is het fraaie metselwerk thans weer in beeld.- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Rollenkruiwerk; 48 ijzeren rollen. Kruirad.
- vlucht
- 29,20 m.
- vang
- Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Kneppel.
- overbrenging
Bovenwiel 74 kammen
Bovenschijfloop 39 staven, steek 11,5 cm.
Onderschijfloop 27 staven
Onderwiel 98 kammen, steek 15,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1,91 : 1- hoogte
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Derckx 410 buiten 1981 1982 buiten (aanw.) 29,20 Derckx 411 binnen 1981 1982 binnen (aanw.) 29,00 Pot 1161 buiten 1879 1879? buiten 1982 29,20 Pot 1015 binnen 1876 binnen 1982 29,20 - molen heeft problemen met de roeden
- wiekverbeteringen
Van 1934 tot 1959 was deze molen op beide roeden uitgerust met het systeem Dekker.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Enthoven & Co, L.I. 337 1862 1862? aanw. 06,35 - wateras
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje 1221 1879 1879? aanw.
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 26592
- inventarisnummer
- ZH112
eigendom
- eigenaar
- Hoogheemraadschap van Delfland
- eigendomsvorm
- Waterschap
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Tijdelijk niet draaivaardig (zie 'Geschiedenis')
- bestemming
Bemalen van de Dijkpolder, thans op vrijwillige basis.
- omwentelingen
- eigendomshistorie
Het Hoogheemraadschap van Delfland is eigenaar sinds 1977, daarvoor was dat de Dijkpolder.
- geschiedenis
-
De molen bemaalt de Dijkpolder (ca. 545 ha, opvoerhoogte 1,95 m.) tezamen met een met een schroefpomp uitgerust gemaal. In 1977 ging de Dijkpolder op in het Hoogheemraadschap van Delfland; die is sindsdien ook eigenaar. De molen wordt als reservebemaling van de polder in stand gehouden en is regelmatig in bedrijf.
In 2010 is begonnen met een forse restauratie: het scheprad verkeerde in buitengewoon slechte staat en moest geheel worden vernieuwd. Het nieuwe scheprad is geen kopie van het oude geworden; het is nu een klassiek scheprad met sintelstukken (het oude scheprad week qua constructie af van wat gebruikelijk is).
Daarnaast zijn de waterlopen grondig nagekeken en keerde de opleider terug: die was verwijderd toen de molen Dekkerwieken kreeg. Ook het kruiwerk onderging een belangrijke wijziging: de houten rollen werden vervangen door ijzeren.
Op 31 januari 2011 werden ter afsluiting van het vele werk nieuwe zeilen opgehangen en toen was de molen weer maalvaardig.
Heel lang was deze molen de molen met de grootste vlucht van Nederland; in 1984 werd de herbouwde Overwaard molen nr. 2 te Kinderdijk groter; sinds november 2010 is de gereconstrueerde Boezemmolen nr. 6 te Haastrecht met een vlucht van iets meer dan 30 meter de grootste van allemaal.
De roeden van deze molen zullen overigens moeten worden vervangen: in de zomer van 2024 is de molen om die reden stilgezet.
Naar verluidt had deze molen vroeger geen vangstok maar, overigens bepaald niet ongebruikelijk in het Westland, een vangtrommel.
aanvullingen
- toelichting naam
Deze molen wordt vernoemd naar de polder die hij kan bemalen.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen