Molen Dijkmolen, Maasland

Maasland, Zuid-Holland
b

korte karakteristiek

naam
Dijkmolen
modeltype
Kantige molen, grondzeiler
functie
poldermolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Tijdelijk niet draaivaardig (zie 'Geschiedenis')
bestemming

Bemalen van de Dijkpolder, thans op vrijwillige basis.

adres
Molenweg 6
3155 AV Maasland
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
01536
oude dbnr.
B1053
Meest recente aanpassing
| Foto
media-bestand
Molen 01536 Dijkmolen (Maasland)
Rob Pols (29-7-2015)

locatie

plaats
Maasland
gemeente
Midden-Delfland, Zuid-Holland
streek
Westland
kadastrale aanduiding
Gemeente Maasland, sectie H, nr. 1305
geo positie
X: 78435, Y: 439950
N: 51.94273, O: 4.27366
biotoopwaarde
5 (goed)
landschappelijke waarde
Zeer groot; de molen vormt een mooie twee-eenheid met de iets verderop gelegen korenmolen De Drie Lelies.

contact en bezoek

bezoek/postadres
Molenweg 6
3155 AV Maasland
molenaar
Henk de Bruijn
telefoon
0653578054
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
nee
open op zondag
nee
op afspraak
nee
openingstijden

Alleen op de Westlandse Molendag (laatste zaterdag van juni)

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden
fietsroute
fietsroute in de buurt van Dijkmolen via fietsnetwerk.nl

constructie

modeltype
Kantige molen, grondzeiler
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Houten achtkant, gedekt met riet, op gemetselde veldmuren van 1,75 m.
kap
Gedekt met riet
inrichting

IJzeren scheprad in de molen, Ø 6,50 m.: breed 0,50 m.

versieringen

Aardige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met enige versieringen. Tussen de koppen van voeghouten en steunder op een blauw fond het opschrift: 'ANNO' '1718'

Twee ingemetselde stenen links en rechts van de oostelijke toegangsdeur.

Enige jaren geleden werd besloten, de veldmuren niet opnieuw te bepleisteren en te witten; hierdoor is het fraaie metselwerk thans weer in beeld.

plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Rollenkruiwerk; 48 ijzeren rollen. Kruirad.
vlucht
29,20 m.
vang
Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Kneppel.
overbrenging

Bovenwiel 74 kammen
Bovenschijfloop 39 staven, steek 11,5 cm.
Onderschijfloop 27 staven
Onderwiel 98 kammen, steek 15,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1,91 : 1

hoogte
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Derckx ✉︎ 410 buiten 1981 1982 buiten (aanw.) 29,20
Derckx ✉︎ 411 binnen 1981 1982 binnen (aanw.) 29,00
Pot ✉︎ 1161 buiten 1879 1879? buiten 1982 29,20
Pot ✉︎ 1015 binnen 1876 binnen 1982 29,20
molen heeft problemen met de roeden
wiekverbeteringen

Van 1934 tot 1959 was deze molen op beide roeden uitgerust met het systeem Dekker.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
media-bestand
As 337, Enthoven & Co, L.I.
Enthoven & Co, L.I.
✉︎ 337 1862 1862? aanw. 06,35
wateras
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
De Prins van Oranje ✉︎ 1221 1879 1879? aanw.
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Tijdelijk niet draaivaardig (zie 'Geschiedenis')
bestemming

Bemalen van de Dijkpolder, thans op vrijwillige basis.

omwentelingen
eigendomshistorie

Het Hoogheemraadschap van Delfland is eigenaar sinds 1977, daarvoor was dat de Dijkpolder.

geschiedenis

De molen bemaalt de Dijkpolder (ca. 545 ha, opvoerhoogte 1,95 m.) tezamen met een met een schroefpomp uitgerust gemaal. In 1977 ging de Dijkpolder op in het Hoogheemraadschap van Delfland; die is sindsdien ook eigenaar. De molen wordt als reservebemaling van de polder in stand gehouden en is regelmatig in bedrijf.

In 2010 is begonnen met een forse restauratie: het scheprad verkeerde in buitengewoon slechte staat en moest geheel worden vernieuwd. Het nieuwe scheprad is geen kopie van het oude geworden; het is nu een klassiek scheprad met sintelstukken (het oude scheprad week qua constructie af van wat gebruikelijk is). 
Daarnaast zijn de waterlopen grondig nagekeken en keerde de opleider terug: die was verwijderd toen de molen Dekkerwieken kreeg. Ook het kruiwerk onderging een belangrijke wijziging: de houten rollen werden vervangen door ijzeren. 
Op 31 januari 2011 werden ter afsluiting van het vele werk nieuwe zeilen opgehangen en toen was de molen weer maalvaardig.

Heel lang was deze molen de molen met de grootste vlucht van Nederland; in 1984 werd de herbouwde Overwaard molen nr. 2 te Kinderdijk groter; sinds november 2010 is de gereconstrueerde Boezemmolen nr. 6 te Haastrecht met een vlucht van iets meer dan 30 meter de grootste van allemaal.
De roeden van deze molen zullen overigens moeten worden vervangen: in de zomer van 2024 is de molen om die reden stilgezet. 

Naar verluidt had deze molen vroeger geen vangstok maar, overigens bepaald niet ongebruikelijk in het Westland, een vangtrommel.

aanvullingen

toelichting naam

Deze molen wordt vernoemd naar de polder die hij kan bemalen.

foto's

foto's