- naam
- Overwaard Molen No.2
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- boezemmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de lage boezem van de Overwaard, thans op vrijwillige basis; woning
- adres
-
Overwaard 5
2961 AT Kinderdijk - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 12589
- oude dbnr.
- B1012
- Meest recente aanpassing
- | Streek
Molen Overwaard Molen No.2, Kinderdijk
Kinderdijk, Zuid-Holland
b
locatie
- plaats
-
Kinderdijk
- gemeente
- Molenlanden, Zuid-Holland
- streek
- Alblasserwaard
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Nieuw Lekkerland, sectie A, nr. 5155
- geo positie
-
X: 103866, Y: 432861N: 51.88193, O: 4.64454
- biotoopwaarde
- 4 (aanvaardbaar)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Overwaard 5
2961 AT Kinderdijk - molenaar
- Ed Wensveen
- telefoon
-
- social media
- open voor publiek
- nee
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Overwaard Molen No.2 via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Grenen achtkant, gedekt met riet, op gemetselde voet van ca. 2,00 m.
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
IJzeren scheprad in de molen, Ø 6,70 m; breedte 0,58 m.
Woning in de molen- versieringen
Sierlijke baard, wit geverfd met veel in groen uitgevoerd snijwerk, met de opschriften '1740 1984'. In het midden het wapen van het waterschap
In een van de veldmuren is een stichtingssteen aangebracht met het opschrift:
De eerste steen voor de
herbouw van deze molen
is op 12 april 1983 gelegd
door Mevr. Drs I. Günther,
lid van Gedeputeerde Staten
van Zuid-Holland.
In de plooistukken van het nieuwe bovenwiel is de wapenspreuk van de provincie Zuid-Holland te lezen: 'Vigilate deo confidentes' wat betekent: 'Weest waakzaam terwijl ge op God vertrouwt'.- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- vlucht
- 29,50 / 29,75 m.
- vang
- Vlaamse vang; vangbalk met haak; vangstok
- overbrenging
Bovenwiel 71 kammen
Bovenschijf 40 staven
Onderschijf 27 staven
Onderwiel 91 kammen
Overbrengingsverhouding 1,90 : 1- hoogte
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Straathof 271 buiten 2013 2013 buiten aanw. 29,75 Derckx 996 binnen 2005 2006 binnen aanw. 29,50 Derckx 474 buiten 1983 1984 buiten 2013 29,56 Derckx 475 binnen 1983 1984 binnen 2005 29,56 - wiekverbeteringen
Deze molen heeft bij de herbouw in 1984 geen wiekverbetering ondergaan. Ook de in 1981 verbrande voorganger had altijd Oud-Hollandse ophekking.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte RMI 1 1984 1984 aanw. - wateras
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte onbekend ? aanw.
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 30552
- inventarisnummer
- ZH146
eigendom
- eigenaar
- Stichting Werelderfgoed Kinderdijk
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
-
Herbouwd nadat de voorganger in 1981 was afgebrand.
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de lage boezem van de Overwaard, thans op vrijwillige basis; woning
- molenmaker
- Fa. Adriaens, Weert (1983/85)
- omwentelingen
- geschiedenis
-
De oorspronkelijke molen op deze plaats werd tegelijk met zeven andere molens in 1740 opgeleverd, ter bemaling van de lage boezem van de Overwaard. Bouwer was Pleun den Braanker uit Oud-Ablas.
Op 12 april 1981 brandde deze molen af: tijdens het vervangen van een gasfles ontstond lekkage en kon het ontsnapte gas vlam vatten. De molen overleefde de brand min of meer staande maar vrijwel direct was duidelijk dat, op het scheprad na, volledige herbouw zou moeten volgen.
Vervolgens bleek de molen voor slechts ƒ 75.000,-- verzekerd, terwijl de kosten voor herbouw zo'n 1,2 miljoen gulden bedroegen. De provincie Zuid-Holland zag geen kans om het eventueel tekort bij de herbouw aan te vullen. Op 28 maart 1983 werd daarom de Stichting Herbouw Molen te Kinderdijk opgericht met het doel fondsen te werven om herbouw van de molen mogelijk te maken.
Twee jaar later kon worden gestart met de herbouw. Het molenmakerswerk werd gegund aan de fa. Adriaens uit Weert. Door veel zelfwerk bleven de kosten van de herbouw beperkt tot ƒ 960.000,--. Op 26 april 1985 stelde Prins Claus de nieuwe molen officieel in gebruik.
De molen heeft door toeval destijds een grotere vlucht gekregen dan de bedoeling was en was vervolgens een tijdlang op dat gebied de grootste van Nederland: de oorspronkelijke begane grondvloer was met beton verhoogd tot boven het maaiveld waardoor de bestelde roeden na het steken duidelijk iets te kort waren en een stuk moesten worden verlengd. Jaren later is de (gereconstrueerde) Boezemmolen Nr. 6 in Haastrecht deze molen qua vlucht voorbijgestreefd.
Op 2 juni 2005 knakte tijdens malen de binnenroede. Op 24 januari 2006 werd een nieuwe Derckx-roede gestoken. Bijna zeven jaar later bleek ook de buitenroede aan vervanging toe: op 11 april 2013 werd een nieuw exemplaar gestoken met de enorme lengte van 29,75 meter.Achtergronden over ontstaan en ontwikkeling van de boezembemaling van de Overwaard zijn te vinden bij Molen nr. 1
aanvullingen
- toelichting naam
De molen wordt, ter onderscheiding van zijn buurmolens, aangeduid met een cijfer.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen