- naam
- De Hoge Molen
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de polder Nieuw-Lekkerland, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Boezemkade 2
2957 LA Nieuw-Lekkerland - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 01509
- oude dbnr.
- B1001
- Meest recente aanpassing
- | Streek
Molen De Hoge Molen, Nieuw-Lekkerland
Nieuw-Lekkerland, Zuid-Holland
b
locatie
- plaats
-
Nieuw-Lekkerland
- gemeente
- Molenlanden, Zuid-Holland
- streek
- Alblasserwaard
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Nieuw Lekkerland, sectie A, nr. 1268
- geo positie
-
X: 104183, Y: 433294N: 51.88586, O: 4.64908
- biotoopwaarde
- 5 (goed)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Boezemkade 2
2957 LA Nieuw-Lekkerland - molenaar
- Peter Paul Klapwijk
- telefoon
-
- social media
- open voor publiek
- nee
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Hoge Molen via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Houten achtkant, gedekt met riet, op gemetselde voet van 2,25 m.
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
Stalen vijzel Ø 1,80 m.
Woning in de molen- versieringen
Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met het opschrift 'Anno 1740'
Gevelsteen met daarin ingekrast:
J:L van N:L Vliet
den: eersten
Grtpaal : geheyt :
D : 19.M : 8. A0 : 1739- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Rollenkruiwerk; 48 ijzeren rollen. Kruirad met hoge bank.
- vlucht
- 28,00 / 28,20 m.
- vang
- Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangstok.
- overbrenging
Bovenwiel 71 kammen
Bovenschijfloop 32 staven, steek 12,8 cm.
Onderwiel 41 staven
Vijzelwiel 47 kammen, steek 12,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 1,94- hoogte
- wiekvorm
- Systeem Fauël met steekborden op beide roeden
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Straathof 329 buiten 2018 2018 buiten aanw. 28,00 Verdonkschot 15 binnen 2010 2010 binnen aanw. 27,90 Nederwaard 9 buiten 1980 1980? buiten 2018 28,20 Bremer 109 binnen 1966 1966 binnen 2010 28,00 Pot 2184 binnen 1910 1911? binnen 1966 28,00 Pot ? buiten 1870 1870/1872 buiten 1980? 28,00 - wiekverbeteringen
Van 1944 tot 1966 had 'De Hoge Molen' op beide roeden het systeem Van Bussel.
Bij de grote renovatie en vervijzeling van 1965/66 werd het systeem Fauël (fokwieken) aangebracht, hier als 'vaste' fokken, dus zonder remkleppen of steekborden. Pas later, bij een vernieuwing van de fokken, zijn in twee etappes steekborden aangebracht.- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Penn & Comp, F.J. 56 1854 1879> aanw. 06,25 - wateras
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte onbekend ? ? 1916 1966
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 30538
- inventarisnummer
- ZH153
eigendom
- eigenaar
- Stichting Werelderfgoed Kinderdijk
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de polder Nieuw-Lekkerland, thans op vrijwillige basis
- omwentelingen
- geschiedenis
-
De polder Nieuw-Lekkerland had voorheen een getrapte bemaling met een lage en een hoge boezem: twee ondermolens maalden het polderwater in de lage boezem en één bovenmolen (deze molen) bracht het vervolgens in de hoge boezem.
Deze molengroep kwam in 1942 buiten bedrijf. In 1965/66 veranderde dat wat de Hoge Molen betreft: het scheprad werd verwijderd, de achterwaterloop geheel herzien en voorzien van een vijzel, die rechtstreeks vanaf polderpeil kon malen. Onder- en vijzelwiel kwamen van de in 1955 gesloopte poldermolen van 'De Vereeniging' te Pieterzijl (Gr.). Beide roeden kregen fokken. De getrapte bemaling van deze polder kwam aldus te vervallen en de overgebleven ondermolen, de Lage (of Kleine) molen, verloor zijn functie.
De Hoge Molen bleef hoofdbemaling van de polder tot 1981. Tegenwoordig wordt de molen nog regelmatig op vrijwillige basis in bedrijf gesteld.
Een in de nabijheid van de molen staand motorgemaal bracht tot februari 1997 het polderwater rechtstreeks in de hoge boezem. De polder loost nu via een vijzelgemaal (aan de noordelijke boezemkade) op de Lage boezem van de Overwaard.
Volgens overlevering vond in 1872 bij deze molen asbreuk plaats waarna, vanwege het spoedeisende karakter van het herstel, een houten as werd gestoken (die men kennelijk nog had liggen of aan kunnen kopen). De huidige bovenas, van 1854, kon dus niet origineel voor deze molen gemaakt zijn. Archiefonderzoek anno 2016 heeft het verhaal min of meer bevestigd: de polder heeft in november 1879 een gietijzeren bovenas aangekocht van één van de gesloopte molens van de polder Schuwagt te Lekkerkerk en deze vervolgens op reserve gelegd. Aan te nemen is, dat de houten bovenas op dat moment nog voldeed. De huidige bovenas zal dus op zijn vroegst in 1880 zijn gestoken.
Minstens zo opmerkelijk is de mededeling, dat deze molen in 1916 de wateras kreeg van buurmolen de Lage Molen. De reden moet haast wel zijn geweest dat de toenmalige wateras van de Hoge Molen was gebroken of anderszins onbruikbaar geworden en men zolang een andere wateras gebruikte; er was immers nóg een ondermolen.
aanvullingen
- toelichting naam
De naam "Hoge Molen" is duidelijk ontleend aan de functie: deze molen was van oudsher bovenmolen in een getrapte bemaling. Inmiddels is dit technisch gesproken geen bovenmolen meer, maar een poldermolen, maar de naam is gebleven. In het polderarchief staat deze molen bekend als "No. 1".
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen